آرشیو یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۶۳
سیاسی
۳

10 ایراد شورای نگهبان به استانی شدن انتخابات مجلس

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه این شورا با نفس استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی مخالفتی ندارد، گفت: در مصوبه مجلس درباره این طرح حقوق نامزدها و مردم بخوبی رعایت نشده که محل ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است. به گزارش تسنیم، عباسعلی کدخدایی دیروز در گفت وگوی زنده تلویزیونی افزود: موارد متعددی محل ابهام واقع شده که بر این اساس تعداد موارد ابهامی بیش از 10 مورد بوده و بعضی از مواد نیز در 4 مورد خلاف شرع و مواردی هم خلاف قانون اساسی بوده است.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان با نفس استانی شدن انتخابات مخالفتی ندارد، تصریح کرد: در طرحی که مجلس تصویب کرده، روش هایی که در نظر گرفته شده، ناقض حقوق نامزدها و مردم است و از طرفی موجب کاهش مشارکت مردم می شود؛ البته در این طرح، حقوق نامزدها نیز به خوبی رعایت نشده و تفکیکی نیز بین حوزه های اصلی و فرعی شده که این هم محل ایراد است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم بحث عدالت انتخاباتی را که در سیاست های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب هم مدنظر قرار گرفته در نظر بگیریم، با این طرح تامین و رعایت نشده است. این نکته مهمی است که دوستان ما در مجلس باید به آن دقت کنند.وی به بخش دیگری از ایرادات شورای نگهبان نسبت به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس اشاره و تاکید کرد: درباره اقلیت های دینی که در کشور زندگی می کنند، یک ابهامی در مصوبه مجلس وجود داشت، در جایی اشاره شده که از طریق و روشی که برای ثبت نام به صورت انفرادی یا گروهی است، تبعیت می کنند و در ماده قانونی، آنها را مستثنی کرده که به نظر ما اشکالی را در این ماده به وجود آورده و ابهام دارد که می تواند ناقض حقوق اقلیت های دینی باشد که امیدواریم اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: مواردی را در مصوبه مجلس داشتیم که اشاره شده به گروه های سیاسی، احزاب و جبهه ها و عناوین اینگونه را به صورت متعدد به کار برده است، اما احکام اینها برابر نیست یا به صورت مشخص روشن نشده؛ مثلا وقتی که گروه های سیاسی را یاد می کنند، مقصودشان احزاب است یا اینکه اگر از احزاب یاد می کنند، منظورشان گروه های سیاسی است؟