آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۷۰۶۴
جهان
۱۳
اروپا

رسوایی معاون، دامن صدراعظم اتریش را گرفت

گروه جهان:رسوایی هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش، دامن دولت را گرفت و سباستین کورتس، صدراعظم را واداشت تا تاوان ائتلافش با حزب «آزادی» (حزب اشتراخه) را با اعلام انتخابات زودهنگام و فروپاشی دولتش بدهد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، سباستین کورتس، صدراعظم اتریش با اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام در کشورش، در بیانیه‎ای که در همین ارتباط منتشر کرد، از مردم خواست در انتخابات پیش رو دیگر بار به حزب او، حزب «مردم» رای دهند. او در این بیانیه همچنین تاکید کرد که از الکساندر فون در بلن، رئیس‎جمهوری اتریش خواهد خواست تا زمان انتخابات جدید را اعلام کند. به گفته او این انتخابات تا جایی که ممکن باشد، خیلی زود برگزار می‎شود. در پی انتشار این بیانیه رئیس‎جمهوری اتریش نیز در بیانیه‎ای خبر داد برای تعیین زمان برگزاری انتخابات زودهنگام، یکشنبه (شب گذشته) با صدراعظم مذاکره خواهد کرد. تصمیم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در اتریش پس از آن رقم خورد که انتشار یک ویدئوی افشاگرانه نشان داد هاینتس کریستیان اشتراخه، معاون صدراعظم اتریش که در عین حال رهبر حزب «آزادی» این کشور هم هست، به طور واضح از خانم تاجری که گفته می‎شود اهل روسیه است، می‎خواهد در ازای دریافت قراردادهای دولتی پرسود به حزب او کمک کند تا در انتخابات پیروز شود. ویدئو مربوط به انتخابات 2017 اتریش است که در آن حزب «مردم» پیشتاز انتخابات شد اما نتوانست اکثریت کرسی‎های پارلمانی را از آن خود کند و بنابراین دست به ائتلاف با حزب راست افراطی «آزادی» زد. اکنون با رسوایی بروز کرده برای اشتراخه و استعفای او از معاونت صدراعظمی و همچنین رهبری حزبش، برای کورتس چاره‎ای جز اعلام انتخابات زودهنگام نماند.

هرچند انتشار این ویدئو نمی‎تواند به معنای مداخله روسیه در انتخابات کشورهای اروپایی باشد اما با توجه به اینکه انتخابات پارلمانی اروپا هفته آینده برگزار می‎شود، شانس موفقیت حزب «آزادی» اتریش در این انتخابات بشدت کاهش می‎یابد. این حزب متحد حزب راست افراطی لگا به رهبری ماتئو سالوینی، وزیر کشور ایتالیا و حزب اتحاد ملی (جبهه ملی سابق) در فرانسه به رهبری مارین لوپن است. این سه حزب امید زیادی به موفقیت در انتخابات پارلمانی اروپا داشتند.