آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۰
صفحه آخر
۱۲

زره پوش های ترکیه وارد طرابلس شدند بحران لیبی پیچیده تر شد

آنکارا با هدف حمایت از دولت قانونی لیبی در برابر حملات نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» به طرابلس، ده ها زره پوش روانه پایتخت لیبی کرد و با این اقدام خود، عملا مقابل کشورهای حامی حفتر قرار گرفت و بحران لیبی نیز پیچیده تر از قبل شد.

دیروز کشتی حامل تجهیزات نظامی ترکیه، از جمله 40 دستگاه زره پوش، در بندر طرابلس پهلو گرفت و این سلاح ها به دست نظامیان حامی «فائر السراج» نخست وزیردولت وفاق ملی رسید.

به گزارش ایسنا، رسانه های لیبیایی گزارش دادند که خودروهای زرهی مذکور همان خودروهایی هستند که ارتش ترکیه در عملیات خود، از آنها استفاده می کند.

دراین ارتباط، فرماندهی نظامیان وابسته به دولت وفاق ملی اعلام کرد که در راستای آمادگی برای عملیات گسترده علیه نیروهای حفتر و برقراری امنیت در سراسر لیبی، ارتش این کشور به خودروهای زرهی، مهمات جنگی و سلاح های منحصر به فرد مجهز شده است.

نیروهای حفتر که خود را «ارتش ملی لیبی» می نامند، 12 فروردین عازم تصرف پایتخت شدند. بعدا مشخص شد که این حمله با حمایت عربستان، امارات، فرانسه و مصر صورت گرفته است. در روزهای نخست، حفتر و حامیانش فکر می کرده اند که طرابلس را تصرف و کار دولت وفاق ملی را یکسره می کنند، اما از آن زمان تا کنون نتوانستند به این هدف برسند.

با فرسایشی شدن نبرد و در شرایطی که حفتر می دانست این نبرد حکم جنگ سرنوشت برای وی را دارد، او کاملا در اختیار حامیان خارجی خود قرار گرفت و با دادن امتیازهای جدید به دولت های خارجی، کمک های نقدی و تسلیحاتی بیشتری از آنها دریافت کرده است.

اما ، بر اساس یک اصل جا افتاده در روابط بین الملل، مبنی بر اینکه با ادامه یافتن یک بحران داخلی، کشورهای خارجی بیشتری در این بحران وارد می شوند، اکنون ترکیه نیز عملا وارد بحران لیبی شده است. این اتفاق ، شکاف میان آنکارا و ریاض را بیشتر خواهد کرد.

خبر ها از طرابلس همچنین حاکی است که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی از آمادگی خود برای انجام عملیات گسترده علیه نیروهای وابسته به حفتر خبر دادند.

شنبه گذشته جنگنده های ارتش دولت وفاق ملی با انجام پنج حمله هوایی، مواضع نیروهای حفتر را در منطقه «قصر بن غشیر» در جنوب طرابلس بمباران کرده اند.