|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/2/23: بازي تكراري دزد و پليس
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3469
دو شنبه 17 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3426 23/2/98 > صفحه 8 (سياست هنر) > متن
 
      


نگاه 
بازي تكراري دزد و پليس
نگاهي به دو شخصيت محوري فيلم متري شيش و نيم

برگرفته از: گروه هنر

گروه هنر: تركيب بازيگران فيلم «متري شيش و نيم» از ابتدا كنجكاوي برانگيز بود. اينكه سعيد روستايي بعد از تجربه موفق فيلم «ابد و يك روز»، بازيگران اصلي فيلم را بار ديگر كنار هم جمع كرده است و نويد محمدزاده و پيمان معادي ايفاگر دو نقش كليدي اين فيلم هستند، توجه بسياري را جلب كرد. نويد محمدزاده كه حضورش در «ابد و يك روز» نقطه عطف كارنامه اش محسوب مي شد، اين بار باز هم در نقش خلافكاري ظاهر شد كه رويارويي اش با پليس، ماجراهاي تازه اي را در قصه رقم مي زند؛ قصه اي كه ابتدا سعي در مرعوب كردن مخاطب در تصويركردن فضايي دارد كه بخشي از واقعيت جامعه را با تلخي بسيار به مخاطبش يادآوري مي كند و اين مخاطب است كه با شخصيت هاي داستان به گوشه و كنار زندگي آدم هايي كه از جامعه طرد شده اند سرك مي كشد. ناصر خاكزاد؛ نقشي كه نويد محمدزاده آن را ايفا مي كند، در طول قصه معرفي مي شود و به مرور مخاطب با ابعاد ديگري از شخصيتش آشنا مي شود، با اين تفاوت كه او را تماما آدمي خلافكار نمي بينيد و با رعايت اصولي از جانب او هرازگاهي طرف ضد قهرمان قصه را مي گيرد و با او همراهي مي كند. اين ماجرا در مورد صمد قصه با بازي پيمان معادي هم صدق مي كند و روستايي در پرداخت شخصيت هايش تا حدي موفق عمل كرده است. نويد محمدزاده در جشنواره فيلم فجر با حضور در دو نقش مختلف در دو فيلم توجه بسياري را جلب كرد و نامزدي دريافت سيمرغ را برايش به همراه داشت، اما بسياري از منتقدان بازي او در «متري شيش و نيم»، دليل پرداخت نشدن شخصيت او در فيلم را به ضعف فيلم نامه نسبت دادند و تاكيدشان بر چندپاره بودن قصه روستايي بود كه ضربه اي را به شخصيت هايش زده است. تبحر محمدزاده در صحنه هايي كه ديالوگ هاي طولاني و تاثيرگذاري را بيان مي كند بر كسي پوشيده نيست، اما منتقدان بازي او در اجراي اين صحنه ها از طرف شخصيت ها را غلوآميز توصيف كردند. هرچند موافقان اين بازيگر همچنان معتقدند كه او فيلم به فيلم رشد مي كند و در «متري شيش و نيم» هم مناسب ترين و درست ترين بازي اش را ارائه داده است. 

«متري شيش و نيم» از ابتدا با كشف هويت ناصر خاكزاد و بعد هم با دستگيري او و ماجرايش ادامه پيدا مي كند، اما جذابيت نقش او بيشتر تا زمان دستگيري اش ادامه پيدا مي كند و بعد از آن است كه اطلاعاتي از شيوه زندگي او و آرماني كه متصور بوده است حجم اطلاعاتي از شيوه زيستي او ارائه مي دهد كه در لحظاتي براي مخاطبش ترحم برانگيز و همدلانه است. همين نقص در شخصيت پردازي نقش صمد كه پيمان معادي آن را ايفا مي كند هم به چشم مي خورد، هرچند كه حضور پيمان معادي در اين نقش، يكي از برگ هاي برنده كارنامه اوست كه از چشم منتقدان و اهالي سينما هم دور نماند و در زمان جشنواره فيلم فجر بارها تحسين شد. اما باز بايد به پاشنه آشيل فيلم كه چندپاره شدن قصه و تا حدي ضعف فيلم نامه است اشاره كرد كه حضور هر يك از اين شخصيت ها دچار آسيب شده است. صمد و ناصر خاكزاد هركدام قشري از جامعه را نمايندگي مي كنند با اين تفاوت كه اين بار از برخي كليشه هاي مرسوم در سينماي ايران فاصله گرفته شده است. پليسي را مي بينيم كه سفيد مطلق نيست و اشتباه مي كند و به اشتباهش اعتراف مي كند و در نهايت خلافكاري كه برخي اصول در زندگي اش او را به مرتبه اي ديگر رسانده است. تحليل اين دو شخصيت در دومين تجربه سعيد روستايي نشان مي دهد كه او قصه و آدم هاي اطرافش را مي شناسد، اما در بيان آنچه كه هدفش است شتاب زده عمل مي كند و حجم اطلاعاتي كه براي بيان قصه اش براي مخاطب در نظر مي گيرد حتي مي تواند او را از هدف اصلي دور كند. تعدد خرده داستان هاي فيلم متري شيش و نيم گاهي تمركز را از قصه اصلي مي گيرد و همين موضوع از انسجام فيلم نامه كم كرده است. نويد محمدزاده همچنان به تجربه كردن در سينماي ايران ادامه مي دهد، هرچند كه ظاهرا بايد شاهد غيبت طولاني او در سينما باشيم و شاهد نخستين حضور او در شبكه نمايش خانگي و سريال قورباغه باشيم، اما به نظر مي رسد طرفداران اين بازيگر و بسياري از اهالي سينما همچنان منتظر غافلگيري هاي ديگري از اين بازيگر جوان هستند و بايد ديد در ادامه، انتخاب هايش او را به چه سمتي خواهد برد؟

بازي تكراري دزد و پليس


 روزنامه شرق، شماره 3426 به تاريخ 23/2/98، صفحه 8 (سياست هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 11 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه ره آورد نور
متن مطالب شماره 66 (پياپي 83)، بهار 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است