|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/2/23: متري شيش و نيم از نگاه منتقدان
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3471
چهار شنبه 19 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3426 23/2/98 > صفحه 9 (سياست هنر) > متن
 
      


از نگاه ديگران 
متري شيش و نيم از نگاه منتقدان


برگرفته از: گروه هنر

گروه هنر: متري شيش و نيم دومين ساخته سعيد روستايي است. بعد از تجربه ساخت ابد و يك روز بسياري از سينمايي نويسان منتظر بودند تا اين كارگردان جوان را در دومين ساخته سينمايي اش ارزيابي كنند. در كنار فروش فيلم متري شيش و نيم كه مخاطبان بسياري را راهي سينما كرده است اما نظرات متفاوتي نسبت به اين فيلم سينمايي از نگاه اهالي سينما وجود دارد. بسياري از نبود فيلم نامه اي منسجم در دومين ساخته سينمايي او انتقاد كرده اند و برخي ديگر از عدم شخصيت پردازي هاي درست نوشتند. هرچند نظراتي مثبت مثل نگاه او به جامعه را ستايش كرده اند. كريم نيكونظر در روزنامه سازندگي درباره اين فيلم سينمايي نوشت: «متري شيش و نيم» با ملات وقايع اجتماعي كار مي كند، اما دست كم در 50 دقيقه ابتدايي اش به چيزي فراتر از اين رئاليسم خام و ژورناليستي بها مي دهد و به جاي اتكا به آن، خودش را با محتواي اجتماعي غني مي كند. آن همه آدم هاي بي پناه و آلوده و چرك كه در سوراخ سنبه هاي شهر زندگي مي كنند، چرت مي زنند و پايپ از دست شان نمي افتد تكه اي از همان رئاليسم اجتماعي است كه روستايي فقط از آنها عكاسي نمي كند، از آنها انرژي لازم براي قصه گويي را تامين مي كند. از مردم ويران شده ايده هاي داستاني، ماجراهاي تكان دهنده و آدم هاي جذاب بيرون مي كشد و سراسر فيلم را با موقعيت هاي يك يك آدم هاي همين توده بي شكل مي سازد و شكل مي دهد. اما ظرفي كه روستايي براي جادادن اين همه موقعيت و انسان طراحي كرده كوچك است. نمي خواهم فيلم را دوپاره بدانم، چون به نظرم فيلم واقعي سعيد روستايي در زيرمجموعه اي از نماها و سكانس ها و خرده پيرنگ ها و پرحرفي ها مدفون شده؛ فيلم، نه در نيمه دوم كه از اساس دچار بحران است. راستش فيلم واقعي «متري شيش و نيم» دير شروع مي شود و زود هم به آخر مي رسد و اين وسط، مجموعه اي از سكانس هاي فوق العاده باقي مي ماند كه دردي از درام دوا نمي كنند اما به شكل مجزا گيرا و تماشايي اند. 

بگذاريد از اول ماجرا شروع كنم.

روستايي لابه لاي اين بحث ها دنبال خط درام مي گردد تا ماجراي فيلم را شروع كند و اين وسط، انگار حواس اش نيست درام، مقابل دوربين او جان گرفته است. پيداكردن جاي انتقال اطلاعات لازم فيلم به مخاطب، هنري است كه فيلم ساز به تجربه و با شناخت درام به دست مي آورد، هنري كه «متري شيش و نيم» دست كم در شروع از آن رنج مي برد. مكالمه رئيس پليس و صمد (پيمان معادي) نمونه دقيقي است از ارائه اطلاعات بدون اينكه به اين مكث و توضيح نيازي باشد. بله، مي دانم كه روستايي مي خواهد زودتر به قصه برسد ولي اين اطلاعات بايد در كنش و واكنش افراد با باقي شخصيت ها منتقل شود نه در گفته هاي روزمره اي كه معلوم است براي «ما»ي تماشاگر نوشته شده. راستش جامپ كات هاي بهرام دهقاني براي نمايش اينكه خاكزاد چه زماني را در زندان سپري كرده و چطور مضمحل شده دم دستي است؛ تدوين چنين فيلمي به يك بي رحمي خشن از جنس همان سكانس هاي ابتدايي نياز داشت تا جلوي شلنگ تخته انداختن روايت را بگيرد و آن را در يك مسير مشخص به سرانجام برساند. اما حالا همدستي فيلم نامه نويس و تدوين گر و كارگردان فيلم را به كلي تباه كرده است. وقتي براي چندمين بار «متري شيش و نيم» را ديدم به اين فكر كردم كه چطور سكانس شروع فيلم بيان موجز خود آن است. آن بينوايي كه ناخواسته زير خروارهاي خاك زنده به گور شد انگار تمثيلي از موقعيت خود فيلم بود؛ مرگي دردناك كه ذره ذره مي كشد و «متري شيش ونيم» به مرور مي ميرد. اين فيلمي نيست كه ماندگار شود.

علي نعيمي نيز در سينما سينما نوشت: «تقابل خير و شر در متري شيش و نيم آن قدر جذاب است و آن قدر مخاطب را در مواجهه با شخصيت هاي اصلي دچار قضاوت مي كند كه مي توان تا آخرين لحظه حتي براي ناصر خاكزاد دلسوزي كرد و با او همراه شد. متري شيش و نيم شايد براي نخستين بار است كه تعريف واقعي و به دور از تعارف از پليس ارائه مي دهد. صحنه هاي هولناك برخورد پليس با جمعيتي غيرقابل تصور از معتادان از نمونه هاي ماندگار در قاب سينماي ايران است كه مي توان سال ها از آن ياد كرد و با آن همراه شد. همان قدر كه در متري شيش و نيم پليس واقعي را شاهد هستيم با قاچاقچي واقعي مواد مخدر و مافياي واقعي مواد روبه رو هستيم. شخصيتي كه ديگر تيپيكال نيست و در قامت يك ضدقهرمان خاكستري است و نقاط ضعف و قوت بسياري دارد. كسي كه داراي هوش بالا است و عاشق خانواده اش است. ناصر خاكزاد با بازي خوب و درخشان نويد محمدزاده يكي از ماندگارترين شخصيت هاي سينمايي است كه تا امروز در سينماي ايران خلق شده است. ابعاد اين ظرافت در شخصيت پردازي آن قدر جذاب و گيراست كه مجال مفصل تري را مي طلبد تا بتوان آن را بهتر تحليل كرد. شخصيتي كه در اوج جواني عميق است و در جهان پيرامون خود يك ضدقهرمان دوست داشتني به حساب مي آيد. فيلم سعيد روستايي البته اگر قرار است به اكران برسد نيازمند تدوين مجدد است. ريتم فيلم در قسمت نخست هيچ تناسبي با قسمت پاياني ندارد و بعد از صحنه هاي ملتهب و درخشان فيلم و درست از زماني كه قصه وارد فضاي دادگاه و محاكمه مي شود با كندي روبه رو مي شود كه به حوصله مخاطب آسيب وارد مي كند. سعيد روستايي در دومين تجربه كارگرداني اش ثابت كرد آمده است تا جهانك داستاني خودش را خلق كند.

دنيايي پر از سياهي و تلخي و عشق و اميد و ياس و خنده و گريه و انتقام. دنيايي كه زير پوست همين شهر قهرمان هاي بزرگي را خلق كرده است. قهرمان هايي كه فراموش كردند راه درست از كدام طرف است و براي رسيدن به آرزوهايشان در منجلاب زندگي گير مي كنند و در باتلاق آرزوهايشان غرق مي شوند».

متري شيش و نيم از نگاه منتقدان


 روزنامه شرق، شماره 3426 به تاريخ 23/2/98، صفحه 9 (سياست هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 16 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه آفاق نور
متن مطالب شماره 25-26، بهار تا زمستان 1396را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است