|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق98/2/23: فعاليت «تهيه كنندگان قلابي» در سينماي ايران
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3473
شنبه 22 تير 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3426 23/2/98 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


فعاليت «تهيه كنندگان قلابي» در سينماي ايران


نويسنده: فرانك آرتا

تاريخ سينما گواه اين ادعاست كه سازوكار چرخه توليد يك فيلم؛ از ابتداي قلمي شدن يك ايده تا اكران آن براي نمايش به مردم در سالن هاي سينما، فرايندي سهل و ممتنع بوده. چه بسا در اين مسير ايده هايي ناب به ورطه نابودي غلتيده و درعين حال هم نمونه هايي وجود داشته كه  شعله هاي خلاقيت يك نگرش به گونه اي زبانه كشيده كه جريان هاي هنري را رقم زده است. بنابراين جدا از بحث هاي زيبايي شناسانه كه معمولا در جايگاه ارزش هاي هنري يك اثر تقسيم بندي مي شوند، مديريت و واژه دقيق تر آن؛ يعني تهيه كنندگي و اساسا «تهيه كننده» در حيات و ممات يك فيلم نقش بسزايي دارد. به همين دليل همواره موضوع تهيه كنندگي در سينماي ايران مورد بحث و جدل  بوده؛ چه آن زمان كه برخي ها معتقد بودند سينماي ايران يكسره دولتي است و بالطبع تهيه كننده دولتي بر تارك اين سينما حكمراني مي كند و چه اين روزها كه صحبت از بخش خصوصي و تهيه كننده خصوصي  مطرح مي شود، اما آنچه واضح و مبرهن بوده، سينماي ايران در گستره حيات خود از كمبود  تهيه كنندگان كاربلد رنج كشيده؛ همان گونه كه در تب وتاب فيلم نامه هاي وزين و بديع است! حال اين بحث را در كنار معضل اخير؛ يعني ورود سرمايه هاي مشكوك و تهيه كنندگان معلوم الحال تازه ورود قرار دهيد و از اين منظر به عمق فاجعه بنگريد!

براي تشريح اين موضوع بد نيست به سخنان يكي از فعالان صنفي توجه كرد. يونس صباحي، بازرس  «انجمن مديران توليد سينما»، اخيرا در گفت وگويي با «ايلنا» عنوان كرده كه «يكي از مشكلات سينماي ما حضور افرادي است كه تهيه كننده نيستند و به دليل آنكه پول دارند خودشان را به عنوان تهيه كننده به سينما قالب كرده اند و به نوعي تهيه كننده قلابي هستند! اين گروه، چون از سرمايه خوبي برخوردار هستند، تصور مي كنند مي توانند در سينما هر كاري انجام دهند، درحالي كه اين رفتار آنها، نظم كلي سينما را به هم مي زند و بايد با وضع قوانين، جلوي بروز بي نظمي ها را گرفت».

پرداختن به كليدواژه «تهيه كنندگان قلابي» مي تواند ما را به مختصات اين معضل نزديك كند. به عبارت دقيق تر، هرچند كه بحث ورود سرمايه هاي مشكوك مدت هاست كه سينماي ايران را درگير خود كرده و بيان چنين جملاتي، موضوع تازه اي نيست، اما آنچه كه پيگيري اين موضوع را لازم و ضروري مي كند، پرداختن به «چگونگي» ورود افراد مشكوك با سرمايه هاي كلان به سينماست كه همواره بحث هاي زيادي را دامن زده. 

در مواجهه با اين موضوع نخستين سوال اين است كه اساسا نقش سازمان سينمايي وزارت ارشاد در قبال اين افراد چيست؟ مگر قرار نبود كه ارشاد از نقش تصدي گري فاصله بگيرد و بر نقش حمايتي - نظارتي خود موكد شود؟ چگونه است كه ارشاد در دادن مجوزهاي ساخت و نمايش فيلم ها و موارد ديگر مسئوليت مستقيم دارد، اما درباره حضور افراد سودجو خير؟ مگر «استعلام» فعاليت افراد شاغل در سينما از سوي آن وزارتخانه پيگيري نمي شود؟... شايد پاسخ اين است كه اين موارد به خانه سينما احاله شده... با اين پاسخ بايد پرسيد كه «خانه سينما» چگونه تاكنون نتوانسته مانع حضور چنين افرادي شود؟... واقعيت اين است كه اين بحث هم سهل است و ممتنع، چراكه افراد سودجو حتما چراغ سبزي از برخي از افراد در سينما ديده اند كه به راحتي وارد اين فضا مي شوند... خب اگر اين افراد قابل شناسايي هستند، چرا معرفي نمي شوند؟ اگر هم شناسايي نشده اند، آيا اراده اي براي معرفي آنها وجود دارد؟ و... چگونه مي شود كه اين افراد سودجو يا تهيه كنندگان قلابي به راحتي وارد سينما شده اند و جدا از ضربه زدن به حيثيت افراد فرهنگي شاغل در سينما، چرخه اقتصادي را به انواع آلودگي ها مبتلا مي كنند؟!

به نظر مي رسد حتما براي كامل شدن اين چرخه مسئله دار، فرايندي در پشت صحنه در جريان است  كه هم افراد داخل و خارج از سينما را درگير مي كند. اما سوال اين است چرا؟...

واقعيت اين است كه در مقايسه با صنايع و ديگر موارد چرخه اقتصادي سينما خيلي بالا نيست! پس چرا سودجويان علاقه مند به حضور در اين فضا هستند؟...

ديگر اينكه ارقام پيشنهادي آن قدر وسوسه انگيز هستند كه بسياري از عوامل و به خصوص بازيگران در مقابل آن سر خم مي كنند؟... چرا وضعيت اشتغال سينما بايد آن قدر نابرابر باشد كه به قول آقاي صباحي؛ «فقط 20 درصد اعضاي صنوف شغل دائم دارند»!

اصلا سوال اصلي اين است كه گران كردن ساخت فيلم در ايران به سود چه كساني است؟ آيا مگر غير از اين است كه با گران شدن هزينه هاي ساخت فيلم نخستين قربانيان، مغزهاي انديشه ورز، جوانان و اصولا افراد خلاق بدون پشتوانه و داراي ايده هاي نوجو هستند كه به مسلخ نابودي مي روند؟ آيا جز اين است كه  سينماي مستقل، به نفس افتاده و در حال احتضار است؟! در نهايت عدالت در كجا قرار مي گيرد؟

تكمله:

در فروردين ماه امسال خبري منتشر شد با اين محتوا كه «مدتي است صنوف چهارگانه تهيه كنندگان سينمايي در تلاش هستند تا زير يك چتر واحد قرار بگيرند و بتوانند در يك راستا و با قوانين مشترك فعاليت هاي خود را ادامه دهند و نقطه پاياني بر فعاليت هاي صنفي موازي در اين حوزه پرچالش بگذارند. در همين راستا، يك تيم 12 نفره از تهيه كنندگان سينماي ايران كه عضو صنوف مختلف تهيه كنندگان هستند، مسئوليت اين كار را برعهده گرفته اند؛ در روزهاي اخير اين تيم آيين نامه اي را براي حرفه تهيه كنندگي آماده كرده كه در آن قوانين و ويژگي هاي لازم براي تهيه كنندگي سينما به طور كامل تشريح شده است. بر اساس اين آيين نامه و قوانيني كه بر مبناي آن طراحي و تاييد شده، تهيه كنندگان واقعي سينما شناسايي مي شوند و در نهايت اساسنامه اي بر مبناي آيين نامه اوليه، جهت شكل گيري صنف واحد با هدف يكپارچه سازي صنوف تهيه كنندگي نوشته مي شود. طبق اين اساسنامه، فهرست اسامي كساني كه واجد شرايط تهيه كنندگي در سينما هستند به زودي اعلام خواهد شد. طبق اعلام سيدضياء هاشمي، دبير شوراي يكپارچگي تهيه كنندگان سينماي ايران، مسئولان سازمان سينمايي تنها تا پايان فروردين ماه 98 به صنوف چهارگانه تهيه كنندگي مهلت داده بودند تا ذيل چتر واحد گرد هم بيايند».

سوال اين است كه نتيجه اين يكپارچگي چه شد؟ آيا تهيه كنندگان به اتحاد رسيده اند؟ و...
فعاليت «تهيه كنندگان قلابي» در سينماي ايران


 روزنامه شرق، شماره 3426 به تاريخ 23/2/98، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 8 بار
    



آثار ديگري از " فرانك آرتا"

  عذرخواهي مي كنم / روايت مدير گالري «ايوان» از تعطيلي نمايشگاه نقاشي تهمينه ميلاني
فرانك آرتا، شرق 19/6/97
مشاهده متن    
  مظفري: جاي خالي «خانه هنرهاي تجسمي» احساس مي شود / نخستين نشست رسانه اي مديركل هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد برگزار شد
فرانك آرتا، شرق 14/6/97
مشاهده متن    
  در محدوده مربع تهديد / گفت و گوي «شرق» با سيدمجتبي حسيني معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي
فرانك آرتا، شرق 7/6/97
مشاهده متن    
  نصيريان: با مهرجويي وارد سينما شديم / آيين نكوداشت بيستمين جشن خانه سينما برگزار شد
فرانك آرتا، شرق 4/6/97
مشاهده متن    
  مبارزه با فراموشي / گفت و گو با حسين دهباشي، تاريخ پژوه و تهيه كننده فيلم مستند
فرانك آرتا، شرق 18/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله آريا آترواسكلروز
شماره 2 (پياپي 70)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است