آرشیو چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۲
اقتصادی
۴

همتی: بانک مرکزی هر زمانی اراده کند می تواند قیمت ارز را تغییر دهد

رئیس کل بانک مرکزی گفت:این بانک هر زمانی اراده کند وارد بازار ارز می شود، کما اینکه گاهی وارد این بازار شده و نتیجه را تغییر داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالناصر همتی با ابراز اینکه در حال حاضر کشور قله مقاومت را رد کرده و شرایط خوبی را سپری می کند، اظهار داشت: تلاش دشمنان شکست خورده اما هنوز فشارها ادامه دارد، البته این فشارها نمی تواند تاثیری در کشور داشته باشد، چرا که دشمنان زمانی از ارز 40 و 50 هزار تومانی سخن می گفتند، اما این اظهارات رویایی بیش نبود.

وی با بیان اینکه طی ماه های آینده ثبات بیشتری در کشور حاکم شده و آینده خوبی در انتظار اقتصاد ایران است، افزود: تمام تلاش دولت این بوده که فشار تورمی به این اقشار را کاهش دهد و در این راستا دنبال راهکارهایی بوده تا از میزان این فشارها کاسته شود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بسیاری از نوسانات بازار ارز سیاسی است، اضافه کرد: مردم نباید وارد این بازار شوند چرا که ممکن است متضرر شوند. ظرف این دو هفته قیمت ارز حدود 2000 تومان کاهش یافته است، بنابراین توصیه می شود مردم با توجه به متغیرهای سیاسی تاثیرگذار در بازار ارز وارد آن نشوند.

به گفته همتی، ذخایر کافی ارزی در کشور وجود دارد و بانک مرکزی هر زمانی اراده کند وارد بازار می شود، کما اینکه گاهی وارد این بازار شده و نتیجه را تغییر داده است.

وی با بیان اینکه حدود شش میلیارد دلار ارز در دو ماه ابتدایی سال جاری برای کالاها تامین شده است، ابراز کرد: حدود سه میلیارد دلار از این ارز به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته که این کالاها اعم از برنج، روغن، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده و بانک مرکزی پول آن را پرداخت کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی این توان را دارد که ظرف دو ماه شش میلیارد دلار ارز تامین کند و اگر صادرکنندگان در این بخش به دولت کمک کنند می توانیم با سرعت بیشتری دوران تحریم ها را پشت سر بگذاریم.