آرشیو پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۳
اخبار کشور
۳

چامسکی: جرم ایران، مقاومت موفق در برابر آمریکا است

یک نظریه پرداز و اندیشمند مطرح آمریکایی می گوید دلیل فشارهای واشنگتن به ایران این است که این کشور توانسته به نحوی موفقیت آمیز در برابر آمریکا مقاومت کند.

«نوام چامسکی» نظریه پرداز و اندیشمند مطرح آمریکایی طی یادداشتی در نشریه آمریکایی «INthesetimes» به اقدامات تحریک آمیز اخیر واشنگتن علیه ایران اشاره کرد و نوشت که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به رهبری «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای حفظ سلطه آمریکا، به دنبال فشار به ایران است.

چامسکی معتقد است که آمریکا به دنبال پایان دادن به «مقاومت موفقیت آمیز» کشورهای دیگر در مقابل آمریکا بوده است و از نظر وی فشار به ایران یکی از عناصر برنامه بین المللی برای به رخ کشیدن قدرت آمریکا برای پایان دادن به «مقاومت موفقیت آمیز» در مقابل ارباب جهان می باشد و به همین دلیل هم بوده که آمریکا به مدت 60 سال کوبا را مورد تنبیه خود قرار داده است. وی تصریح کرد که از انقلاب 1357 تاکنون، جرم ایران مقاومت موفقیت آمیز در مقابل آمریکا بوده است.به گزارش فارس، آنطور که چامسکی در گزارش خود بیان کرده است، آمریکا به طور مداوم، ایران را تهدیدی برای صلح جهان تلقی می کند و این در حالی است که منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داده اند که دکترین نظامی ایران بسیار «تدافعی است و برای کند کردن حمله و پیشبرد یک راه حل دیپلماتیک برای دشمنی ها طراحی شده است.» به گفته چامسکی، ایران تلاش می کند در برابر طرف های خارجی متخاصم، بازدارندگی ایجاد کند.

وی سپس ادامه داد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 و 2012 اعتراف کردند که ایران در حال حاضر یک برنامه تسلیحاتی هسته ای ندارد و بنابراین برای آنهایی که می خواهند آزادانه در منطقه وحشیگری و اعمال خشونت کنند، «بازدارندگی» یک تهدید غیرقابل تحمل و حتی بدتر از «مقاومت موفقیت آمیز» است.