آرشیو پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۶۷
فرهنگی
۶
فرهنگ

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: تامین 80 هزار تن کاغذ نشر و مطبوعات با ارز دولتی

به دنبال مشکلات متعددی که اهالی نشر و مطبوعات طی یک سال اخیر در تهیه کاغذ موردنیاز خود با آن روبه رو شده اند، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تامین حدود 80 هزار تن کاغذ برای فعالان این دو عرصه در سال جاری آن هم با ارز 4200 تومانی خبر داد.او تاکید کرد که این موضوع ابتدای هفته جاری از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است. سیدعباس صالحی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع اهالی رسانه ضمن ارائه آماری از کاغذهای وارد شده طی سال 97 و 98 گفت:«اول اینکه برای مصرف کاغذ روزنامه در سال 96، 55 هزار تن واردات داشته ایم. در سال 97 نیز 39 هزار تن بوده است. واردات کاغذ فاصله قابل توجهی نسبت به سال 96 داشته که این فاصله بازار کاغذ را گرفتار التهاباتی کرد که این موضوع برای رسانه مهم و جدی است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد تا مساله گمرک حل شده باشد چرا که بحث فقط به گمرک مربوط نمی شود، بلکه اعتبار این ابلاغ باید اتفاق بیفتد و تامین ارز آن با 4200 انجام شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا حداکثر اوایل هفته آینده 6تا 7 هزار تن محموله کاغذ که در مسیر گمرک است نیز ترخیص شود.

صالحی در عین حال تصریح کرد: موضوع کاغذ همواره در هیات دولت مطرح بود و در جلسات مختلفی راجع به آن بحث شده است. در آنجا مکرر گفته ایم که کاغذ کمتر از دیگر اقلام دیده نشود. وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع موافقت قوه قضائیه درباره راه اندازی شورای حل اختلاف مجتمع حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه اشاره و ابراز امیدواری کرد تا یکی دو ماه آینده شاهد آغاز به کار آن باشیم.

صالحی افزود: یکی ازمشکلاتی که اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه داشتند در مورد دعاوی که علیه آنها در محاکم عالی مطرح می شد چه شخصیت های حقیقی و چه حقوقی؛ گاهی رویه ها یا برای محاکم یا آنها مکشوف نبود و شکل روشنی نداشت. به نظر می رسد این مسیر می تواند کمک کند به اینکه دعاوی حقیقی و حقوقی که علیه اصحاب فرهنگ و هنر شکل می گیرد در یک فضای توام با تفاهم بهتر جریان یابد.