آرشیو پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۴۶۱۵
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

انتخابات پارلمان اروپا

احسان آذری نیا

انتخابات پارلمان اروپا از امروز تا روز یکشنبه برگزار می شود و در آن 751 نماینده از سوی مردم در 28 کشور عضو این اتحادیه انتخاب می شوند. انتخابات امسال اتحادیه اروپا از جهات مختلف اهمیت بالاتری نسبت به انتخابات های قبلی دارد و نتیجه آن بر وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اروپا اثرات بزرگ خواهد داشت.

واقعیت این است که چالش های پیش روی اروپا اکنون گسترده تر و عمیق تر از سال های گذشته است و اگر آن طور که پیش بینی شده، پارلمان بعدی دارای ساختار یکپارچه نباشد، مقابله با این چالش ها بسیار دشوار و شاید غیرممکن خواهد شد.

افزایش قدرت پوپولیست ها و ملی گراهای افراطی در چند کشور اروپایی، بدبینی نسبت به فایده مندی ارز واحد اروپایی و دستورالعمل های کمیسیون اروپا، خلا قدرت پس از دوران صدراعظمی آنگلا مرکل، تنش های تجاری بین آمریکا و اروپا و مشکل بزرگ خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، همگی مسائل مهمی هستند که پارلمان اروپا در دوران بعدی باید به آنها رسیدگی کند. ارتباط روسیه با احزاب راست گرای افراطی در اروپا موضوعی مهم است که باید به آن توجه ویژه شود. همچنین شواهدی از اقدامات روسیه برای تاثیرگذاری بر دیدگاه مردم اروپا طوری که آنها به سمت احزاب یاد شده تمایل پیدا کنند و از یکپارچگی اروپا کاسته شود وجود دارد.

تحلیلگران معتقدند پارلمان اروپا در 5 سال آینده یعنی دوران کار پارلمان جدید با چالش های بزرگی مواجه خواهد بود و اگر احزاب حاکم بر اروپا که طی دو دهه اخیر اکثریت را در پارلمان اروپا در اختیار داشته اند با درایت رفتار نکنند نهادهای اروپایی توانایی ایفای نقش موثر را نخواهند داشت و عملا فلج می شوند. در مطالب حاضر به چند نکته درباره انتخابات پارلمان اروپا، نظرسنجی ها درباره نتایج انتخابات، چالش های پیش روی اروپا، نقش روسیه در این انتخابات و خطراتی که افزایش قدرت احزاب پوپولیست برای اروپا خواهد داشت اشاره شده است.