آرشیو پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۳
صفحه آخر
۱۲

6 نفردر جاکارتا کشته شدند

حامیان نامزد شکست خورده، اندونزی را به هم ریختند

تظاهرات خشونت آمیز و آشوب های خیابانی طرفداران نامزد شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری در اندونزی، 6 کشته و 200 مجروح بر جای گذاشته است.

«محمد اقبال» بازرس کل پلیس اندونزی طی گفت وگو با رسانه ها اعلام کرده، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر پیروزی «جوکو ویدودو»، حامیان نامزد رقیب(ژنرال پرابوو سوبیانتو) نتیجه را نپذیرفتند و به درخواست سوبیانتو ، در جاکارتا به خیابان ها ریختند و دست به تظاهرات زدند. نیروهای پلیس ضد شورش در مرکز جاکارتا از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند، تظاهر کنندگان هم به سمت پلیس سنگ و نارنجک پرتاب کردند.

بنا بر اعلام کمیسیون انتخابات اندونزی، «ویدودو»با کسب 5/55 درصد کل آرا، در انتخابات پیروز شده است. سوبیانتو نیز در این انتخابات، 5/44 درصد آرای رای دهندگان را به دست آورده است.

البته قبل از اعلام نتایج انتخابات، «سوبیانتو» خود را پیروز این رقابت خوانده و هشدار داده بود که اگر نتایج غیر از این باشد، حامیان خود را به خیابان ها می آورد. دولت اندونزی نیز از معترضان خواسته بود، اعتراضات خود را به صورت قانونی مطرح کنند.

با این حال، حامیان «سوبیانتو» در پایتخت و برخی شهرها به خیابان ها ریختند و دست به تظاهرات خشونت آمیز زدند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، بر اثر این آشوب خیابانی و درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس، 6 تن کشته، حدود 200 نفر زخمی و 58 نفر هم دستگیر شده اند. به گفته «محمد اقبال»، درجریان این درگیری های خیابانی، دستکم 14 دستگاه خورو از جمله سه خودروی پلیس به آتش کشیده شده اند. تعدادی مغازه نیز بر اثر این هرج و مرج خیابانی وحملات معترضان، در آتش سوخت.

روز 28 فروردین گذشته مردم اندونزی به پای صندوق های رای رفته و رئیس جمهور، نمایندگان پارلمان و نمایندگان مجالس محلی را انتخاب کرده اند. از مجموع 260 میلیون نفر جمعیت اندونزی ، در انتخابات مذکور، 192 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بوده اند. بیش از 17 هزار جزیره خاک اندونزی را تشکیل می دهند.

ویدودو برای دومین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی می رسد. در دوره قبل نیز سوبیانتو رقیب انتخاباتی ویدودو بوده است.