آرشیو پنج‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۳
صفحه آخر
۱۲

نشنال اینترست خبر داد: «بی کفایتی»، دلیل شکست واشنگتن در افغانستان

یک نشریه آمریکایی نوشت، بی کفایتی و بی توجهی مقامات آمریکایی باعث شکست این کشور در افغانستان شده است.

«نشنال اینترست» دیروزبا اشاره به شکست آمریکا در افغانستان نوشت: تراژ دی واقعی این است که سران آمریکا، به ویژه فرماندهان نظامی این کشور، با علم به اینکه نمی توانند در افغانستان پیروز شوند، جنگیدن در آن را انتخاب کردند و این حاصلی جز اتلاف پول و هدر رفتن جان ندارد.

این نشریه علاوه براینکه بی کفایتی و بی توجهی سران آمریکا را علت شکست این کشور در افغانستان دانست ، پای پاکستان را نیز به میان می کشد و این کشور را نیز در شکست آمریکا، مقصر می داند.

این نشریه افزود، تا زمانی که پاکستان بر نیازمندی های سربازان ما در افغانستان نظارت دارد و از طریق ارتش نیابتی خود(طالبان) در افغانستان دخالت می کند، جنگ علیه تروریسم هرگز راهبرد موفقی نخواهد بود. چرا که طالبان همچنان به جذ ب نیرو و آموزش می پردازد و از حمایت مالی در پاکستان نیز بهره مند خواهد بود.

البته ناگفته نماند که به اعتقاد کارشناسان، پاکستان به خاطر همراهی با آمریکا در جنگ علیه تروریسم در افغانستان، زیان های بسیاری را متحمل شده است و این ها مواردی هستند که نشنال اینترست به آنها اشاره نمی کند.

نشنال اینترست افزود: اهداف و مقاصد پاکستان در افغانستان همواره از مقاصد آمریکا متفاوت بوده است. پاکستان نه تنها به آمریکا در افغانستان کمک نکرده، بلکه علاوه بر حمایت از طلبان، فعالانه علیه منافع آمریکا اقدام کرده و مسئول طولانی شدن جنگ در افغانستان و تبعات آن است. سفر مخفیانه «حقانی

(رهبر معنوی طالبان)در اکتبر 2001 به پاکستان و دیدارش با ‹محمود احمد› رئیس وقت سازمان اطلاعاتی پاکستان و توصیه احمد به حقانی برای مقاومت و وعده کمک پاکستان، بخشی از اقدامات اسلام آباد علیه اهداف آمریکا در افغانستان است.

این نشریه آمریکایی هر چند تلاش کرد که وضعیت شکننده آمریکا را به بی کفایتی مقامات واشنگتن و دولت پاکستان ربط بدهد، ولی به اعتقاد کارشناسان، آمریکا هرگز با هدف شکست دادن تروریسم، به افغانستان لشکر کشی نکرده است ، بلکه قصد داشته با اشغال افغانستان، موقعیت ژئو پلیتیک ویژه ای را در منطقه آسیای غربی به دست آورد.