آرشیو پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۳۹۱
سیاست: داخلی/خارجی
۲

جوابیه سازمان انرژی اتمی

به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «احیای صنعت هسته ای چقدر زمان می برد؟» در تاریخ 30/2/98 در صفحه 2، سازمان انرژی اتمی جوابیه ای به این شرح به روزنامه جام جم ارسال کرد:

اولا آقای حسین آبنیکی هیچ گاه و در هیچ دوره ای معاون این سازمان نبوده، بلکه با انتقال از شهرداری تهران چند سال به عنوان کارشناس و سپس مسوول فناوری اطلاعات (IT) بخشی از سازمان فعالیت داشته است و این گفته ایشان که 200 کیلوگرم مواد 20 درصد رادر نتیجه برجام رقیق کرده ایم عاری از حقیقت بوده، بلکه بخشی از این مواد به سوخت رآکتور تهران تبدیل شده و بخش دیگری از آن با مقادیر زیادی کیک زرد مبادله شده است که در نوع خود مبادله پرسودی بوده و باعث افزایش ذخیره کیک زرد کشور نیز گردیده است. ثانیا در صورت اراده کشور در تولید 200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد برخلاف اظهار ایشان که بیان داشته چندین سال به طول می انجامد این امر در چند ماه با همین ماشین های فعلی و نه حتی به کارگیری ماشین های جدید و پیشرفته هم به خوبی قابل تحقق می باشد. ضمنا این مطلب رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی که گفته شده است: «بنا بود 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در کشور داشته باشیم و بقیه را به خارج از کشور منتقل کنیم در یک مذاکره دیگر این میزان به 200 کیلو تقلیل داده شده است» کاملا بی اساس بوده و هیچ گاه موضوع محدودیت 300 کیلوگرم مورد مذاکره مجدد قرار نگرفته و این میزان کاهش نیافته است.

همچنین اشاره به این که «باید همیشه وقتی اورانیوم غنی می کردیم دوباره آن را رقیق کنیم» کاملا غیرواقعی بوده و هیچ گاه از زمان آغاز برجام تاکنون این سازمان مواد غنی شده تولیدی خود را رقیق نکرده است.

توضیح: روزنامه جام جم پیش از تهیه گزارش چندین بار با بهروز کمالوندی سخنگوی این سازمان تماس گرفت اما او پاسخ به سوال روزنامه جام جم را به نشست خبری روز دوشنبه گذشته موکول کرد.