آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۶۸
سیاسی
۳

دیگه چه خبر

تایید دیدار سناتور امریکایی با ظریف

خبر اول اینکه، سخنگوی نمایندگی کشورمان در سازمان ملل دیدار محمدجواد ظریف با «دایان فینشتاین» سناتور مطرح امریکایی را تایید کرد. به گزارش ایرنا، علیرضا میریوسفی گفته است: «این جلسه طبق روال قبلی که با اعضای کنگره داشتیم، انجام شده است.»

پایگاه خبری «پالیتیکو» روز پنجشنبه مدعی شد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چند هفته پیش در جریان سفرش به نیویورک، با این سناتور مطرح دموکرات دیدار کرده است.

دفتر این سناتور امریکایی در مورد شام کاری فینشتاین و ظریف، گفته است که این دیدار با «مشورت با وزارت خارجه» امریکا صورت گرفته است. یک مقام وزارت خارجه امریکا به پالیتیکو گفته است که این دیدار به درخواست این وزارتخانه انجام نشده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هم در مصاحبه شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، از این دیدار انتقاد کرد و گفت: «چنین اقداماتی در مرز قانون لوگان است و همه از خطرات دیدار شهروندان با مقام های کشورهای دیگر، اگر به نمایندگی از ایالات متحده باشد، مطلعیم.» فینشتاین که رئیس سابق کمیته اطلاعات سناست، از منتقدان سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا به شمار می آید و اخیرا چند بار از کاخ سفید خواسته به جای تنش آفرینی، برای گفت وگو با ایران تلاش کند.

قطع روابط تهران - آنکارا غیر ممکن است

خبر دیگر اینکه، معاون رئیس جمهوری ترکیه در بخشی از گفت وگوی خود با روزنامه «دیلی صباح» قطع روابط تجاری و اقتصادی تهران- آنکارا را غیرممکن خواند. به گزارش فارس، «فواد اکتای» درباره تحریم های امریکا علیه ایران تاکید کرد: ایران همسایه ترکیه است، نه یک کشوری در فاصله 10 هزار کیلومتری. فقط به دلیل اینکه برخی کشورها می خواهند همسایه ما را تحریم کنند، ما نمی توانیم روابط تجاری و اقتصادی خودمان را قطع کنیم.

وی افزود: «ترکیه همواره با طرف برحق بوده است. این در تاریخ هم مشخص است. موضع ما این است که ما منافع خودمان را داریم و باید به آنها بپردازیم. به همین دلیل ما نمی توانیم هر زمان که شما (امریکا) بخواهید، از تصمیمات شما پیروی کنیم.»