آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۴
صفحه آخر
۱۲

دیروز صبح اتفاق افتاد

بمباران ساختمان مجلس و هتل بزرگ طرابلس از سوی هواپیما های « خلیفه حفتر»

صبح روز جمعه هواپیماهای تحت امر «خلیفه حفتر»، فرمانده خود خوانده «ارتش ملی لیبی» با حمله به هتل بزرگ طرابلس بخشی از ساختمان مجلس این کشور را بمباران کردند.

هواپیماهای جنگی «خلیفه حفتر» ، صبح روز جمعه با موشک هتل «ریکسوس» که مجلس نمایندگان لیبی نیز در آن قرار دارد را هدف قرار دادند. شاهدان عینی می گویند خسارت های زیادی به ساختمان هتل وارد و در اصلی آن هم تخریب شده است. یکی از ساختمان های مجلس که در محوطه این هتل قرار دارد طی این بمباران به شدت آسیب دیده است. حملات شبانه نیروهای شرق لیبی به طرابلس و محله های آن از چند روز پیش بار دیگر با شدت بیشتری آغاز شده است. درباره تلفات احتمالی این حمله گزارشی منتشر نشده است.

دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» برخی کشورهای حامی حفتر را به مشارکت در بمباران طرابلس متهم و اعلام کرده نیروهای حفتر توان اجرایی چنین حملات دقیقی را ندارند و قطعا سایر کشورها و احزاب مخالف از حفتر حمایت لجستیکی کرده اند. نیروهای شرق لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر از حدود دو ماه پیش عملیات پیشروی به سمت طرابلس را در دستور کار قرار داده اند، اما مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی مانع از نفوذ نیروهای تحت امر حفتر به این شهر شده است.

از سویی دیگر ، «غسان سلامه» نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی گفته: «متاسفانه جامعه جهانی به این کشور به چشم غنیمتی برای تصاحب نگاه می کند». سلامه این سخنان را روز چهارشنبه و پس از آن بیان کرده که «خلیفه حفتر»، در مذاکره با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در پاریس، درخواست آتش بس فوری را رد کرد.

گفتنی است این تحولات در حالی است که اخیرا شاهد رکود در جبهه های جنگ در حومه طرابلس بودیم و هیچ یک از دو طرف با وجود حملات توپخانه ای و حملات هوایی متقابل، پیشرفت محسوسی نداشتند. نیروهای تحت امر خلیفه حفتر از حدود دو ماه گذشته با حمایت عربستان و امارات، حملاتی را برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی آغاز کرده اند که با وجود بر جا گذاشتن تلفات از دو طرف، به نتیجه نرسیده است.