آرشیو شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۱۹۴
اقتصادی
۴

یک مسئول در وزارت راه و شهرسازی: باید از ابزارهای مالیاتی برای بازار اجاره بها استفاده کنیم

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن گفت: هم اکنون از واحدهای بالای 150 متر در بحث اجاره بها، مالیات دریافت می شود.

عباس فرهادیه در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره وضعیت دریافت مالیات از اجاره بها اظهار کرد: در بحث کنترل بازار اجاره بها از ظرفیت های وزارت راه و شهرسازی استفاده خواهیم کرد. مهمترین موضوعی که ما به دنبال آن هستیم بحث ابزارهای تشویقی مالیاتی برای موجران است. در حال حاضر برای واحدهای بالای 150 متر بر اساس قانون مالیات بر اجاره، مالیات دریافت می شود.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری و اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه روی این موضوع در حال بررسی جامع هستیم، گفت: واقعیت آن است که باید از مشوق های مالیاتی برای بازار اجاره بها استفاده کنیم و تنبیه کارآیی نخواهد داشت.

فرهادیه با تاکید بر اینکه به دنبال برقراری تعادل در بازار اجاره بهای مسکن کل کشور هستیم افزود: در حال حاضر نه مستاجران و نه موجران نمی دانند میزان افزایش نرخ اجاره بها چقدر است. ما شاخص های این افزایش را تهیه خواهیم کرد که از جنس تورم عمومی است.

وی بیان کرد: میزان افزایش قیمت مسکن هیچ ارتباطی به نرخ اجاره بها ندارد و با استفاده از کمیته ملی تعیین افزایش نرخ اجاره بها شاخص های این بخش را شفاف خواهیم کرد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اعلام اینکه برنامه مذکور فقط برای امسال نیست، اظهار کرد: این برنامه در سال های آینده نیز اجرایی می شود مانند میزان افزایش حقوق کارگران که معمولا اواخر اسفند هر سال درباره آن تصمیم گیری می شود.

گفتنی است وزارت راه و شهرسازی در دوره مسئولیت عباس آخوندی در حوزه تولید مسکن دچار انفعال عجیبی شد به طور مثال آخوندی در روز تودیع خود گفت افتخار می کنم حتی یک خانه نساختم!

او همچنین برای اخذ مالیات از خانه های خالی نیز اقدام خاصی نکرد و حتی با وجودی که ظاهرا مقرر شده بود این وزارت خانه سامانه ای برای تعیین خانه های خالی راه اندازی کند اما عباس آخوندی تا روز آخر هم هیچ اقدامی در این باره نکرد.