آرشیو دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۳۹۹
زندگی: سلامت
۱۴
الو اورژانس

بلع اتفاقی سوزن!

دکتر سید میثم یکه سادات

شاید تاکنون به صورت ناخودآگاه سوزنی را که به دلیل عادت بد با لب گرفته اید را بلعیده باشید یا افرادی را سراغ دارید که این اتفاق برایشان افتاده باشد، اتفاق نگران کننده ای که باعث می شود بیمار و همراهان بلافاصله به مراکز اورژانس بیمارستانی مراجعه کنند. این وضعیت برای ما پزشکان نیز تا زمانی که در عکس های رادیولوژی مشخص شود این جسم خارجی نوک تیز از معده رد شده یا نه، نگران کننده است. زمانی که سوزن از دریچه انتهای معده وارد روده شود و قسمت اول دوازدهه را رد کند، نگرانی ما تا حدود زیادی برطرف می شود. گرچه کار تشخیص و درمان به اتمام نرسیده است ولی می توانیم بیمار بی علامت که هیچ گونه درد شکم و علائم گوارشی ندارد را را با توصیه به گرفتن عکس رادیولوژی از شکم در ساعات آینده و نیز بررسی مدفوع از جهت خروج سوزن با علائم هشدار از بیمارستان مرخص کنیم.

اما زمانی که در عکس های رادیولوژی مشخص شود سوزن یا اجسام خارجی نوک تیز مشابه سوزن با طول بیشتر از پنج سانتی متر در قسمت های بالاتر لوله گوارش باقی مانده و احتمال خروج آنها از دریچه انتهای معده بسیار کم است، باید به صورت اورژانسی و به روش آندوسکوپی جسم نوک تیز را خارج کرد.

از اجسام خطرناک دیگری که شاید حساسیت والدین و همراهان نسبت به بلع آنها کمتر از بلع سوزن باشد ولی می توانند به صورت بالقوه حتی خطرناک تر از سوزن بلع شده باشند، می توان به بلع باتری های سکه ای، ساعت و آهن رباهای کوچک اشاره کرد که این اجسام نیز در عکس های رادیولوژی مشخص می شود و بسته به شرایط، نیاز به تصمیم گیری پزشک معالج جهت نحوه معالجه بیمار دارد.

به هرحال ترک عادت بسیار اشتباه گرفتن سوزن با دهان می تواند از بروز این گونه اتفاقات پیشگیری نماید و در صورتی که به هردلیل بلع جسم خارجی نوک تیز اتفاق افتاد بیمار باید سریعا به مرکز اورژانس بیمارستانی جهت گرفتن عکس رادیولوژی مراجعه کند. در بیمارانی که با نظر پزشک معالج ترخیص و توصیه به مراجعه مجدد می شوند بروز هر گونه درد در ناحیه شکم یا دیدن خون همراه مدفوع می تواند زنگ خطری محسوب گردد و بلافاصله مجددا باید بیمار به مرکز درمانی مراجعه کند.