آرشیو سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۳
زندگی: فناوری
۱۵

دستگاه ایرانی درمان سرطان، در آستانه تولید انبوه

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به اخذ مجوزهای دستگاه شتاب دهنده خطی الکترونی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان شدند که در آستانه تولید انبوه است.

نوید نجات بخش، رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در گفت وگو با مهر اظهار کرد: ما توانسته ایم دانش فنی دستگاه شتاب دهنده خطی را طی چند سال اخیر به دست آوریم و آن را به تولید برسانیم.

وی با بیان این که تامین نیاز کشور اولین هدف ما در این شرکت به شمار می رود، بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی به ازای هر یک میلیون نفر حداقل سه دستگاه شتاب دهنده خطی الکترون نیاز است.

نجات بخش با تاکید بر این که نیاز به دستگاه شتاب دهنده خطی در کشور به شدت احساس می شود، عنوان کرد: در کشور ما به بیش از 240 دستگاه نیاز است که متاسفانه کمتر از صد دستگاه داریم و دستگاه های موجود نیز خارجی هستند.

وی با بیان این که کشورهای همسایه هم به این دستگاه نیاز دارند، بیان کرد: تولید این دستگاه علاوه بر تامین نیاز کشور، می تواند بازار بزرگی را برای ما در راستای تولید آن و صادرات به کشورهای همسایه به همراه داشته باشد.

گفتنی است سوریه، افغانستان، عراق و هند از جمله کشورهایی هستند که به این دستگاه نیاز دارند و این می تواند بازاری برای ما باشد.

نجات بخش با اشاره به کشورهای تولیدکننده دستگاه شتاب دهنده خطی الکترون گفت: آمریکا، انگلیس و به طور محدود کشور چین تولیدکننده این دستگاه به شمار می روند؛ ما می توانیم با تولید انبوه به زنجیره کشورهای تولید کننده این دستگاه بپیوندیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: در حال حاضر دستگاهی که تولید کرده ایم، مجوزها و استانداردهای خود را اخذ کرده و از هفته های آینده درمان بیماران با این دستگاه آغاز می شود؛ اکنون منتظر اخذ آخرین مجوز هستیم.

وی با بیان این که مجوزها و استانداردهای دستگاه شتاب دهنده خطی زیر نظر وزارت بهداشت به تایید رسیده، بیان کرد: برای تولید انبوه نیاز است وزارت بهداشت به میان بیاید تا قرارداد منعقد شود. 95 درصد این دستگاه ایرانی و 5 درصد بقیه از تجهیزات غیر ایرانی استفاده شده است.