آرشیو چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۰۶
اخبار کشور
۳

سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی راهی دریا شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سکوی گازی فاز 14 پارس جنوبی راهی دریا شد، گفت: این سکو کاملا با اتکا به ظرفیت داخلی ساخته شده است و با اتصال آن به پارس جنوبی، حجم عظیمی به ظرفیت تولید گاز و انرژی کشور افزوده می شود.

محمد باقر عالی ، در گفت و گو با فارس در بندرعباس بیان کرد: عملیات حمل و به آب سپاری سکوی سوم فاز 14 پارس جنوبی شروع شده و ارزش این سکو بیش از 150 میلیون دلار است.

وی ادامه داد: این پروژه نمونه بارز توانمندی داخلی و خودباوری و اقتصاد مقاومتی است.

عالی افزود: با توجه به شرایط خاص تحریم، بیشترین حجم بومی سازی را در سکوهای فاز 14 پارس جنوبی داشته ایم و کلیه عملیات طراحی، مهندسی و ساخت سکو به وسیله مهندسان و متخصصان ایرانی انجام شده و در بخش تجهیزات و لوازم مورد نیاز بیش از 60 درصد از داخل کشور تهیه شده است که رکورد بسیار مناسبی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مدت زمان ساخت این سکو نسبت به سفارشاتی که در سال های قبل به خارجی ها داده شده بود، بسیار کمتر بوده و از این جهت هم رکوردزنی شده؛ همچنین زمان راه اندازی از نصب تا خروج گاز 26 روز پیش بینی شده است.

وی تصریح کرد: با بهره برداری کامل این سکو در فاز 14 پارس جنوبی استخراج روزانه 500 میلیون متر مکعب گاز ترش ، 250هزار بشکه میعانات و 100تن گوگرد به توان تولید گاز و انرژی کشور افزوده می شود.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت : مجموع سازه و متعلقات شامل سکو و پل و مشعل حدود 7 هزار تن و وزن سکو بیش از 2500 تن است.

عالی خاطرنشان کرد: این سکو که دیروز در بندرعباس آب سپاری شد، بعد از طی مسیر در 500 کیلومتر دریایی در خلیج فارس به تاسیسات پارس جنوبی الحاق خواهد شد.