آرشیو دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۴۳۸۲
صفحه اول
۱
سرمقاله

کدام مذاکره ؟

سید محمد علی حسینی

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز گذشته طی کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر سوییس مطالبی را درباره جمهوری اسلامی مطرح کرده است؛ از جمله ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران اظهار کرده که با این وجود تلاش های خود را برای خنثی کردن سیاست های زیانبار ایران ادامه خواهند داد. صرف نظر از اینکه دوام این موضع اعلامی، به 24 یا 48 ساعت می رسد یا خیر یا شاهد موضعی متناقض با آن از سوی یک مقام دیگر امریکایی خواهیم بود یا نه، در این باره چند نکته گفتنی است: اول، مایک پمپئو در همین کنفرانس خبری در یک تناقض آشکار مدعی شده که «زمانی حاضر به گفت وگو هستیم که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند».

این جمله در حقیقت خلاصه شروط دوازده گانه توهم آمیزی است که وزیر خارجه امریکا قبلا اعلام و سخنگوی وزارت خارجه امریکا در هفته گذشته بر آن تاکید کرده بود.

دوم، اکنون جامعه جهانی به خوبی می داند که این، رهبران ایالات متحده هستند که رفتار و حرکات و تصمیمات شان غیرعادی، غیرقابل پیش بینی و بهت آور است. به عنوان مثال، مایک پمپئو در همین کنفرانس خبری و در حالی که کشورش از برجام خارج شده و دیگران را نیز برای نقض برجام فراخوانده و به شدت تحت فشار گذاشته، اعلام می کند «ما پایبندی ایران به برجام را رصد می کنیم». آیا این برای جامعه بین الملل و افکار عمومی جهان، مضحک و بهت آور نیست؟

سوم، امریکا در حالی از مذاکره بدون پیش شرط سخن می گوید که ضمن نقض مقررات بین المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، سیاست تحریم ظالمانه و ضد انسانی خود را در قالب تروریسم اقتصادی و فشار حداکثری بر ملت ایران با تمام توان و امکانات دنبال می کند و حتی از ورود دارو و موادغذایی نیز با جدیت ممانعت می کند.چهارم، هر حرکت و فعالیت دیپلماتیک و سیاسی از جمله مذاکره، قواعد و الزاماتی دارد که اقدامات امریکا به ویژه در دولت کنونی آن، تماما نشان از قاعده گریزی و بی بند وباری سیاسی و بین المللی دارد. از این رو امریکا تا زمانی که: سیاست تهدید و فشار خود را اصلاح نکند، برنامه تروریسم اقتصادی خود را متوقف نکند، تحریم های خود علیه ملت ایران را لغو نکند و رفتاری قاعده مند و مسوولانه از خود به نمایش نگذارد، پیشنهاد مذاکره او (با پیش شرط یا بدون آن)، حرکتی عوامفریبانه تلقی خواهد شد و راهبرد مقاومت جمهوری اسلامی با قوت ادامه خواهد یافت.