آرشیو چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۴
سیاست: داخلی/خارجی
۲

آمریکا در پی تحریم اینستکس

در ادامه سیاست های آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران، یک مقام بلندپایه دولتی آمریکا گفت، واشنگتن به زودی اینستکس را نیز هدف تحریم قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از بلومبرگ، یک مقام بلندپایه دولتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت، اقدامات آمریکا ساز و کار مالی و تجاری ویژه ای را که ایران به عنوان همتای ساز و کار اروپایی موسوم به اینستکس دایر کرده است، هدف قرار می دهد.

این در حالی است که پیش از این مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه انگلیس در ارتباط با اینستکس گفته بود: تدابیری اندیشیده شده تا کالاهای بشردوستانه به ایران منتقل شود و تا وقتی اینستکس چنین خاصیتی داشته باشد مشکلی وجود نخواهد داشت.

با وجود چنین اظهار نظری، اکنون آمریکا به دنبال تحریم نهاد مالی متناظری است که در جمهوری اسلامی ایران برای ممکن شدن تبادلات با اینستکس راه اندازی شده است و این عملا به معنی تحریم اینستکس است.

حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس در همین زمینه هشدار داد که با تحریم نهاد مالی متناظر ایرانی اینستکس توسط آمریکا، این سازوکار عملا نابود شده و دیپلماسی اروپا به شکست کامل می رسد. در چنین شرایطی هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که روز دوشنبه به تهران آمده بود پس از بازگشت به کشورش ابراز امیدواری کرد با تکمیل شدن مراحل نهایی اینستکس، نخستین تراکنش در چارچوب این سازوکار طی هفته های آینده انجام شود.