آرشیو چهار‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۴
زندگی: سلامت
۱۳
دانستنی های سلامت

مقابله با ریزش تابستانی مو

تحقیقات نشان می دهد ریزش مو در فصل تابستان نسبت به سایر فصول بیشتر است. به گزارش جام جم، متخصصان پوست و مو بر این باور هستند فولیکول مو که در طول سال وظیفه تولید مو را به عهده دارد در فصل گرما قدرت عمل چندانی ندارد و همین موضوع می تواند به افزایش ریزش مو منجر شود .

از سوی دیگر، گرما سبب فعال شدن برخی هورمون های بدن مانند تستوسترون می شود که خود عامل اصلی ریزش ارثی موی سر است . قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض اشعه یو وی نیز می تواند به موها آسیب جدی وارد کند. به این صورت که رطوبت مو به مرور کم می شود و کوتیکول مو کم کم از بین می رود که این امر خود باعث خشکی، شکنندگی و آسیب دیدگی موها می شود. به همه این موارد، چرب شدن پوست سر و بسته شدن منافذ آبرسان به ریشه مو بر اثر تعرق تابستانه نیز باید اضافه شود.

دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و مو توصیه می کند: در فصل گرما از شامپوها و محلول هایی که این تاثیرات را کم می کنند، استفاده کنید و لیکویید دارای کمپلکس کافئین می تواند راه حل مناسبی برای محافظت از موها در فصل تابستان باشد. وی می افزاید: این دسته از محصولات درمانی علاوه بر رساندن کمپلکس کافئین به فولیکول ها و بی اثر کردن فرآیند مخرب تستوسترون روی موها، با عصاره نعنای موجود در خود می توانند سبب خنک شدن پوست سر شده و با آبرسانی به لایه های زیرین، شادابی و طراوت را در فصل تابستان به پوست سر بازگردانند. این متخصص تاکید می کند: ریزش ارثی موی سر از شایع ترین دلایل ریزش موی آقایان است که دلیل آن هم ترشح بیش از حد هورمون تستوسترون در آنهاست که اتفاقا در فصل تابستان به دلیل گرما افزایش می یابد. از این رو کمپلکس کافئین می تواند عامل بازدارنده ای برای ریزش ارثی تشدید شده در فصل تابستان باشد.