آرشیو پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۸۱
سیاسی
۲

بدبینی به دیپلماسی؛ کارشناسی یا جناحی

گروه سیاسی: در روزهای گذشته دستگاه دیپلماسی کشور دوباره مورد هجمه و انتقاد مخالفان داخلی قرار گرفت.

برخی رسانه ها نسبت به سفر وزیر خارجه آلمان و نخست وزیر ژاپن نگاه بدبینانه ای را بروز دادند با این فرض که آنها درصدد میانجیگری بین ایران و امریکا یا کاستن از تنش های موجود بین دو کشور هستند. کار به جایی رسید که دیروز و هنگام ورود شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران تعدادی که خبرگزاری فارس آنها را دانشجو خواند، در فرودگاه مهرآباد تجمع و نسبت به احتمال میانجیگری آبه میان تهران- واشنگتن اعتراض کردند.

حال آنکه مذاکره نکردن با امریکا در شرایط فعلی به هر دلیلی به مصلحت نیست یک بحث است اما تحرکات دیپلماتیک برای کاستن از تنش ها یک موضوع دیگری است.

این قبیل مخالفت ها این سوال را به ذهن متبادر می کند که آیا این نگاه های بدبینانه به دیپلماسی ریشه در برخی واقعیات و تحلیل های کارشناسانه دارد یا برخی اهداف سیاسی و جناحی را دنبال می کند.

نکته مهم تر اینکه آیا مخالفان راهکار بهتری به جای دیپلماسی برای کاستن از تنش ها و حل و فصل مشکلات موجود در سیاست خارجی دارند؟ آیا مسئولیت اقدامات خود و تبعات آسیب زای آن به منافع ملی را می دانند و می پذیرند؟ درباره همین موضوعات با محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی اعتماد ملی و عضو شورای شهر تهران و ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا گفت وگو کرده ایم که در ادامه می آید.