آرشیو پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۷۰۸۱
جهان
۱۳
اروپا

رونمایی از طرح اقتصادی مکرون

فروغ احمدی

با فروکش کردن اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیشب بنا را بر آن گذاشته بود تا از طرح های اقتصادی جدید خود که قرار است در قالب اصلاحات اقتصادی عرضه شود، رونمایی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جزئیات این اصلاحات اقتصادی فاش نشده اما گفته می‎شود، بخش زیادی از این تغییرات شامل ایجاد تغییراتی در سیستم بازنشستگی و مزایای بیکاری می‎شود. امانوئل مکرون 15 آوریل (25 فروردین) قصد داشت در سخنانی تلویزیونی از این اصلاحات پرده برداری کند اما درست در همان شب کلیسای تاریخی نوتردام در آتش سوخت و سخنرانی تلویزیونی او نیز به تعویق افتاد. اما این بار این اصلاحات در سخنرانی تلویزیونی او اعلام نشد. طبق گزارش‎ها دیشب بنا بود ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه در جریان سخنرانی در پارلمان اصلاحات یاد شده را ارائه کند.

این اصلاحات اقتصادی از بخش های کلیدی برنامه مدرن سازی اقتصاد فرانسه محسوب می‎شود که امانوئل مکرون از ابتدای ریاست جمهوری خود وعده آن را داده بود. اما به دلیل تظاهرات هفتگی جلیقه زردها حدود شش ماه به تعویق افتاد. معترضان جلیقه زرد از ابتدا علیه مالیات بر سوخت تظاهرات خود را آغاز کردند که بعد به چالشی بزرگتر برای ریاست جمهوری مکرون تبدیل شد.

مکرون طی سخنرانی ای که هفته گذشته داشت عنوان کرد درست زمانی تظاهرات جلیقه زردها آغاز شد که وی در حال عبور کردن از فاز حیاتی دره مرگ بود. وی گفت در آن زمان اصلاحات اولیه آشکار شده بودند، اما هنوز نتایج آنها پدیدار نشده بود. او گفته بود: زمانی که شما اصلاحاتی را آغاز می کنید تا زمانی که نتایج ملموس و قطعی برای مردم مشخص شود، باید از دره مرگ عبور کنید. این بحران هنگامی شروع شد که ما دقیقا در میانه این دره مرگ قرار داشتیم. مکرون برای برگرداندن برنامه اش به روال قبلی ابراز امیدواری کرد.

اگرچه میزان محبوبیت امانوئل مکرون همچنان پایین است، اما تازه ترین نظرسنجی صورت گرفته توسط پایگاه الب برای روزنامه لزکو نشان داد که میزان محبوبیت مکرون پنج درصد افزایش یافته و به 32 درصد رسیده است؛ درصدی که از تابستان سال گذشته مشاهده نشده بود.