آرشیو پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۲۲۲۰۷
حوادث
۱۰

راه اندازی 200 شرکت صوری برای گرفتن ارز دولتی

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: برخی با راه اندازی شرکت های صوری، ارز دولتی گرفته، اما کالایی وارد کشور نکرده اند و مشخص نیست این مبلغ کجا هزینه شده است.

امیر خجسته در گفت وگو با تسنیم در همدان اظهار داشت: دولت به مصوبه مجلس در مورد افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان به درستی عمل نکرده و این روش ناعادلانه است.

وی افزود: از آنجا که این رویه خلاف نظر مجلس است؛ تعدادی از نمایندگان از هیئت رئیسه خواستند تا تذکرات لازم را به دولت داده و برای دفاع از حقوق مردم اقدام کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس بیان کرد: این بار اول نیست که دولت به مصوبات مجلس عمل نمی کند؛ بلکه در سایر موارد چون توزیع قیر یارانه ای و اعتبار کمکی برای واردات کالاهای اساسی هم طبق مصوبه عمل نشده است.

خجسته اعلام کرد: مقدار زیادی قیر یارانه ای در اختیار دولت گذاشته شده تا توزیع کند، اما اقدامی نکرده و فصل کاری هم در حال گذر است.

وی تصریح کرد: در قانون بودجه 98 هم 14 میلیارد دلار بابت تامین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و بخشی از آن هم داده شده، اما مشخص نیست در کجا هزینه شده است. نماینده مردم همدان و فامنین در خانه ملت گفت: از یک طرف مردم دچار سختی معیشت بوده و نرخ کالاها 200 تا 300 درصد افزایش یافته و از طرف دیگر دولت اعلام می کند که هیچ کمبودی در زمینه کالاهای اساسی وجود ندارد.

خجسته افزود: هدف از اختصاص 14 میلیارد دلار، تنظیم بازار و کمک به قشرهای آسیب پذیر بود و این رقم باید به دست مستحقش برسد نه اینکه برخی با باندبازی و راه اندازی شرکت های صوری آن را برای خود بردارند.

وی بیان کرد: برخی در طول یک سال نزدیک به200 شرکت صوری تشکیل داده و ارز دولتی گرفته و ثبت سفارش هم کرده اند، اما هیچ کالایی وارد کشور نشده است.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس با اشاره به صف های طولانی برای گرفتن مایحتاج اساسی تصریح کرد: این موضوع ناشی از بی برنامگی دولت است وگرنه کمبودی وجود ندارد و مجلس هم باید نقش نظارتی خود را افزایش دهد.

خجسته بیان کرد: متاسفانه برخی نمایندگان باوجوداینکه برای دفاع از حقوق مردم سوگند خورده اند به وظیفه قانونی خود عمل نمی کنند و همین سکوت سبب تضعیف جایگاه مجلس و عمل نکردن به مصوبات آن از طرف دولت شده است.