آرشیو پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸، شماره ۵۴۰۵
زندگی: ایران
۱۶

مصائب گرانی دور از انتظار مواد اولیه

مواد اولیه ابزار کار هر هنری است؛ همان قدم های اول خلق یک محصول هنری که در یک سال گذشته با بالارفتن قیمت دلار، از گرانی در امان نمانده و سیر صعودی قیمتش صدای هنرمندهای زیادی را درآورده است.

فرهاد غلامعلی فلاح،سرپرست دفتر حمایت از تولید صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی: ما می توانیم تولیدکننده را به مصرف کننده برسانیم و آنها را با هم آشنا کنیم، اما در مورد گرانی مواد اولیه نمی توانیم تضمینی برای ارائه ارزان مواد اولیه داشته باشیم و نمی توانیم برای گرانی آن کاری انجام دهیم، چراکه این گرانی ها اتفاق افتاده است. با این حال تشکیل کارگروه موقت تامین مواد اولیه صنایع دستی را در برنامه قرار داده ایم و از تولیدکنندگان دعوت کردیم تا به این طرح بپیوندند که استقبال خوبی هم از آن شده، به طور مثال برای اتحادیه قلمکارسازان اصفهان این امکان را ایجاد کردیم تا برای تامین نخ پنبه های زیرساز قلمکار با اتحادیه تولیدکنندگان در ارتباط باشند. همچنین برای اتحادیه نقاشان و دکورسازان شیشه که با مشکل کمبود طلای مایع روبه رو بودند و این مواد اولیه در گمرک مانده بود این امکان را ایجاد کردیم تا این مواد از گمرک خارج شوند.

نیما ذاکری سعید، هنرمند و فعال صنایع دستی: الان در کلیه رشته های صنایع دستی مواد اولیه گران شده؛ فرضا یراقی که 1500 تومان بود، بالای 8000 تومان شده. در رشته هایی مثل میناکاری هم که وضع مواد اولیه خیلی بحرانی تر است. در مجموع این افزایش قیمت مواد اولیه، روی قیمت نهایی تولید هم اثر گذاشته و باعث شده هنرمند کالایی را به دست مصرف کننده برساند که گران تر از قبل است و مصرف کننده دیگر توان خرید آن را ندارد.