آرشیو سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸، شماره ۳۴۶۴
جهان
۷

آمریکا در حال به روزرسانی تسلیحات هسته ای

سرمایه گذاری «تاریخی» واشنگتن

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می گوید که کشورش در حال به روزکردن زرادخانه هسته ای خود و ساخت تسلیحات تازه است که امیدوار است هرگز از آنها استفاده نشود. به گزارش ایسنا، رئیس جمهوری آمریکا در پایگاه هوایی اوسان در نزدیکی سئول به سربازان گفت: ما در حال نوسازی و ارتقای کامل (زرادخانه هسته ای) هستیم و در برخی موارد تسلیحات کاملا جدیدی را در دست ساخت داریم. هرگز دوست نداریم مجبور شویم از آنها استفاده کنیم اما ما بیشترین و بهترین تسلیحات هسته ای جهان را در اختیار داریم.رئیس جمهوری آمریکا افزود دولتش سرمایه گذاری «تاریخی» در زمینه نظامی انجام داده و برای مثال برای ارتقای دفاع موشکی میلیاردها دلار هزینه کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ترامپ در این باره گفت: باید به نیروهای عظیمی مجهز بود. ما چنین چیزی را با قدرت بسیار بالایی در اختیار داریم به طوری که هرگز حتی نزدیک به این سطح هم نبوده است. امیدواریم هرگز مجبور نشویم از آن استفاده کنیم. او همچنین اظهار کرد که ارتش آمریکا به زودی شاهد ورود «صدها» هواپیما به ناوگان هوایی خود خواهد بود که 12 جنگنده جدید از جمله آنها خواهند بود.

دیدار ترامپ از این پایگاه نظامی چند ساعت پس از دیدارش با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در منطقه غیرنظامی مرز دو کره صورت گرفت. این دیدار که حدودا شش ماه پس از دیدار پیشین و نافرجام این دو رهبر جهانی صورت گرفت، امیدها را برای بهبود روابط آمریکا و کره شمالی احیا کرد.

اما دیپلماسی ترامپی عمدتا نمایش است و کره شمالی این را می داند. بی توجهی پیونگ یانگ به نماینده ویژه آمریکا و تلاش آن برای نگه داشتن مذاکرات در سطح عالی گواه آن است. بهترین نتیجه احتمالا ژست خلع سلاح هسته ای از سوی پیونگ یانگ و کاهش تحریم ها از سوی آمریکا خواهد بود. این احتمال وجود دارد که چرخه نشست ها و مرافعه حین تداوم برنامه کره شمالی ادامه یابد. بدتر اینکه یک رئیس جمهوری دمدمی مزاج می تواند رویدادها را دوباره به مسیر هشداردهنده ای بکشاند. چیزهایی بیش از نارضایتی مخاطبان در معرض خطر قرار دارد.