آرشیو پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸، شماره ۵۴۲۸
زندگی: سلامت
۱۴
خط لبخند

فقط وقتی دندانم درد می گیرد دندانپزشکی بروم؟

یکی از زمان هایی که بیماران به دندانپزشکان مراجعه می کنند، هنگام درد یا حساس شدن به سرما و گرماست.

نکته مهمی که بیماران باید توجه کنند این است که درد یکی از علائم پوسیدگی دندان است. به عبارت دیگر پوسیدگی پیشتر ایجاد شده و مراجعه بیمار برای درمان صورت می گیرد و رویکرد پیشگیرانه ندارد. به همین دلیل توصیه این است که هر شش تا 9 ماه یک بار بیماران برای معاینات دوره ای پیشگیرانه به دندانپزشکان مراجعه کنند.

نکته مهم تر آن که بیشتر دندان هایی که پوسیدگی متوسط تا شدید دارند و حتی به عصب دندان می رسند، درد ندارند، بنابراین هشداری به بیماران برای مراجعه به منظور درمان داده نمی شود و در این شرایط ممکن است بیماری پیشرفت کند و کارش دشوارتر شود. به بیان دیگر، اگر بیمار به دلیل نداشتن درد سال های طولانی به دندانپزشک مراجعه نکند ممکن است با تحلیل استخوان یا ریشه دندان مواجه شود و در نهایت کارش به مرحله کشیدن دندان برسد.

بنابراین ملاک بیماران برای مراجعه به دندانپزشکان، صرفا نه درد دندان و لثه باید باشد و نه بوی بد دهان و نه لق شدن و نامرتبی دندان ها. بلکه ملاک بیماران برای مراجعه به دندانپزشک در درجه اول باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشد. ثانیا از سنین کودکی مراجعات برای آموزش بهداشت و پیشگیری از پوسیدگی و بیماری های لثه ای باید آغاز شود و در آخر این که معاینات دوره ای سالانه در بزرگسالی توصیه اکید انجمن های علمی در رشته های مختلف دندانپزشکی است. از قدیم گفته اند جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است، بنابراین اگر تا امروز تنها با شروع درد دندان وقت ویزیت دندانپزشکی می گرفتید، هنوز هم دیر نشده و می توانید همین امروز یا فردا برای مراجعات دوره ای از دندانپزشک مورد اعتمادتان وقت بگیرید.