آرشیو سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۶۶
گشت و گذار
۸

قلعه ها

قلعه پشتو

قلعه تاریخی پشتو بر روی یکی از کوه های بلند به نام "هشته سر("هشت سر) در 12 کیلومتری بخش هوراند و 50 کیلو متری شمال شرقی اهر واقع است.این قلعه تنها یک راه باریک برای ورود دارد و در سه سمت دیگر آن پرتگاه های مخوفی دیده می شود که قلعه را نفوذ ناپذیر ساخته است.قلعه پشتو بسیار قدیمی است و قدمت آن به دوره های اشکانی و ساسانی می رسد.این قلعه یکی از د ژهای مورد استفاده بابک خرمدین بود.

قلعه جمهور(بابک)

"قلعه جمهور"یا "دژبذ"معروف به قلعه بابک در 3 کیلومتری جنوب غربی کلیبر واقع شده است و2300 تا 2600 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.این قلعه بر فراز کوهستانی به نام جمهور واقع شده و دره هایی به عمق 400 تا 600 متر از هر سو آن رادر بر گرفته است. برای رسیدن به این قلعه تنها از یک سو و فقط یک راه مالرو وجود دارد.در کاوش های باستان شناسی آثار بسیاری از این قلعه به دست آمده است.از آن جمله می توان از سفالینه های منقوش و لعاب دار مربوط به قرن سوم و سکه های مربوط به دوره اتابکان آذربایجان و هزار اسپیان (قرون 6 و 7 هجری) و تنورهای متعدد پخت نان یاد کرد. شواهدنشان می دهد که این قلعه از قرن دوم تا اواخر قرن هفتم هجری در زمان های مختلف آباد بود و امرای وقت از استحکامات آن استفاده می کردند.

قلعه نقدوز(نودوز)

این قلعه بر فراز قله مرتفعی مشرف به رودخانه اهر چای در روستای نودوز در فاصله 35 کیلومتری شرق اهر جای دارد.برج های دیده بانی بر جای مانده از قلعه 11 تا 9 متر ارتفاع دارندو ازسنگ های رسوبی آجری ساخته شده اند.برای تامین آب آشامیدنی ساکنین قلعه، تعدادی حوضچه در بدنه سنگی کوه تعبیه شده بود که ازآب باران پر می شد و به مصرف ساکنین می رسید.

قلعه جوشین

این قلعه در 26 کیلومتری غرب ورزقان و 6 کیلومتری روستای جوشین واقع شده و راه دسترسی آن بسیار سخت و کوهستانی است.سفال هایی که در محوطه این قلعه پیدا شده، آثاری از ادوار قبل از اسلام و دوران اسلامی تا قرن ششم هجری قمری را شامل می گردد.