آرشیو شنبه ۲ امرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۹۹
شهرستان ها
۱۱

دهکده بنیس شبستر روستای نمونه کشوری شد

تبریز- خبرنگار کیهان:

دهکده زیبا و سرسبز بنیس در پنج کیلومتری شمال شبستر در استان آذربایجان شرقی به عنوان روستای نمونه کشوری انتخاب شد.

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی مشارکت جدی و برجسته روستائیان بنیس در برنامه های توسعه محلی و تاسیس مراکز دانشگاهی و تولیدی را از دلایل عمده انتخاب این دهکده به عنوان روستای نمونه ذکر کرد.

صفر اصغری گفت: تاکنون 80 نفر «بنیسی» که پیشتر در تهران سکونت داشتند، به خاطر وجود اشتغال محلی به روستای خود بازگشته اند و در همین حال 500 خانوار نیز آماده برگشت از تهران می باشند. وی ادامه داد: کارخانه صنایع غذایی این روستا 200 نفر را مستقیما جذب کار کرده و با خودیاری اهالی محل، واحد «پیام نور» بنیس نیز راه اندازی شده است.

تهیه برنامه پنجساله توسعه دهکده «بنیس» از موارد حائز اهمیتی است که برای آن مردم، شورای اسلامی و دهیار روستا، 70 میلیاردریال اعتبار در نظر گرفته اند.همچنین با صرف 5/7 میلیارد ریال توسط مردم روستا، مجتمع فرهنگی بنیس احداث شده و مجتمع گل خانه ای نیز در نظر گرفته شده است.

بنیس 2هزار نفر جمعیت دارد و باغ های سرسبز و زیبا به صورت کمربندی زنده که بوسیله آب قنات و جویبارها تشکیل یافته، از کوهساران محلی سیراب می شوند. این دهکده، در سال 78 از سوی «یونسکو» به عنوان روستای نمونه، مطرح شده بود.