آرشیو چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲، شماره ۳۸۴۹
ایران
۱۵

این اقدام با همکاری سازمان ملل انجام می​شود

ساماندهی زیستگاه یوزپلنگ خراسان شمالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اعلام کرد: طرح مدیریت دام و مرتع با همکاری برنامه عمران سازمان ملل متحد در منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم، زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در این استان اجرا می شود.

حسین آبسالان در گفت وگو با ایرنا افزود: میاندشت با امضای روسای سازمان محیط زیست ایران و برنامه عمران سازمان ملل به عنوان منطقه نمونه برای مشارکت مردم محلی در حفاظت از زیستگاه های یوز با مدیریت دام و مرتع در کشور برگزیده شده است.

وی با بیان این که توافق اجرای این طرح با توجه به توفیق در تجربه پیشین مشارکت مردم محلی و دامداران در حفاظت و بهره برداری علمی و منطقی از این منطقه بیابانی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح قبلی به تثبیت شن های روان، حفظ زیستگاه یوز، جلوگیری از گرد و غبار و تامین علوفه رایگان دست کم ده هزار راس دام برای چرای سه ماهه منجر شده بود.

آبسالان یادآور شد: براساس توافق صورت گرفته، امکانات مالی و فنی اجرای طرح مدیریت دام و مرتع در میاندشت جاجرم از سوی برنامه عمران سازمان ملل متحد، سازمان محیط زیست ایران و موسسه پارسیان تامین خواهد شد.

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم با وسعت 85 هزار هکتار در جنوب غربی استان خراسان شمالی، از قدیمی ترین مناطق چهارگانه حفاظت شده کشور به شمار می رود که از سال 1352 تحت حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه با داشتن جمعیت زیاد آهو از بهترین زیستگاه های گونه کمیاب و منحصر به فرد یوزپلنگ آسیایی در کشور است که براساس تصاویر ثبتی دوربین های کاشته شده محیط زیست، تاکنون چند بار استراحت و شکار گروهی یوزها در آن مشاهده شده است.

سال گذشته 16 هزار هکتار از گستره منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم به پارک ملی ارتقا یافت.