بررسی عوامل موثر بر فعالیت های ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار بر اساس مدل فرانظریه ای

چکیده:
زمینه و هدف
براساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود85-60% بالغین در کشورهای مختلف از تحرک کافی برای بهبود سلامت برخوردار نیستند. به منظور برنامه ریزی جهت ارتقای فعالیت های ورزشی باید علل آن شناسایی شود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر برفعالیت های ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار بر اساس مدل فرانظریه ای انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی تعداد 234 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استانداردی که روایی و پایایی آن به ترتیب با پانل خبرگان و آزمون آلفا کرونباخ (95-83%=αN=30،) مورد تایید قرار گرفت استفاده گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، آنالیز واریانس و آنالیز مسیر مبتنی بر رگرسیون در نرم افزار آماریSPSS16 استفاده گردید.
نتایج
میانگین سنی جامعه مورد بررسی8/3±5/22 سال بود. در توزیع مراحل رفتار ورزشی، 3/36% در مرحله پیش تفکر، 6/25% در مرحله تفکر، 9/18% در مرحله آمادگی، 5/10% در مرحله عمل و 7/8% در مرحله نگهداری قرار داشتند. طبق نتایج، اختلاف معناداری بین سازه های مدل فرانظری بر حسب جنس (05/0>p) و مراحل تغییر (01/0p<) مشاهده گردید. همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی (399/0=β) و متغیرهای رفتاری تغییر (350/0=β)، مهم ترین عوامل موثر بر فعالیت ورزشی در دانشجویان مورد مطالعه می باشند.
بحث و نتیجه گیری
از آن جایی که بیش از نیمی از افراد تحت مطالعه در مراحل قبل از عمل (فعالیت ورزشی) قرار داشتندو نتایج نشان داد که مهم ترین متغیرهای تعیین کننده رفتار ورزشی در این مطالعه مربوط به فرایندهای رفتاری و خودکارآمدی بود، لذا پیشنهاد می شود سیاستها و برنامه هایی جهت تقویت این عوامل به منظور ارتقای فعالیت های ورزشی در دانشجویان در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1004002 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!