بررسی موقعیت آناتومیک و شکل هندسی سوراخ چانه ای در تصاویر Cone Beam Computed Tomography

پیام:
چکیده:
مقدمه هدف
سوراخ چانه ای به عنوان بخشی از فک پایین که دارای دسته جات عصبی و عروق خونی می باشد، دارای اهمیت بیولوژیک خاصی است. بررسی پیش از جراحی تصاویر بدست آمده از سی تی اسکن با باریکه مخروطی (Cone Beam Computed Tomography; CBCT) می تواند در پیشگیری از بروز صدمات احتمالی به سوراخ چانه ای و ساختارهای همراه موثر باشد. لذا این مطالعه در نظر دارد موقعیت آناتومیک و شکل هندسی دهانه سوراخ چانه ای در تصاویر CBCTرا مورد بررسی قرار دهد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی تعداد 85 تصویرCBCT اخذشده از بیماران(توسط دستگاه های Planmeca promax 3DوNew Tom) مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی یا مراکز خصوصی شهر همدان مورد بررسی قرار گرفت. تصاویر مورد مطالعه شامل موارد بدون سابقه کشیدن دندانهای پرمولر اول و پرمولر دوم درهر دوسمت راست و چپ بود که از نظرشکل هندسی دهانه سوراخ چانه ای، زاویه کانال منتهی به سوراخ چانه ای نسبت به پلیت باکال فک پایین، فاصله بردر تحتانی سوراخ چانه ای تا بردر تحتانی فک پایین، موقعیت سوراخ چانه ای نسبت به ریشه دندانهای مجاور و میزان شیوع سوراخ فرعی سوراخ چانه ای بررسی شدند.
نتایج
میانگین زاویه کانال منتهی به سوراخ چانه ای سمت راست در مردان و زنان به ترتیب1/130 و 3/123 درجه و سمت چپ در مردان و زنان به ترتیب 7/133 و 8/123 درجه محاسبه شد. میانگین فاصله بردر تحتانی سوراخ چانه ای تا بردر تحتانی فک پایین سمت راست در مردان و زنان به ترتیب3/13 و4/12 میلیمتر و سمت چپ در مردان و زنان به ترتیب 6/13 و 7/12 میلی متر تعیین شد. همچنین ارتباط معنی دار آماری بین جنس و زاویه کانال منتهی به سوراخ چانه ای نسبت به پلیت باکال مشاهده شد.
نتیجه نهایی: با توجه به تنوع، موقعیت و شکل سوراخ چانه ای، زاویه کانال منتهی به سوراخ چانه ای نسبت به پلیت باکال و وجود سوراخ فرعی سوراخ چانه ای، بررسی تصاویرCBCT پیش از قرار دادن ایمپلنت ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1004208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!