جمعیت و توسعه پایدار در ایران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
جمعیت و توسعه پایدار رابطه معناداری با هم دارند. در این خصوص با سه نظریه طرفداران رشد و ازدیاد جمعیت، مخالفان رشد جمعیت، هواداران جمعیت ثابت مواجه می باشیم. در این نوشتار نظریه جمعیت متناسب مورد توجه است که با تعادل بین جمعیت، منابع و فرآیند توسعه نه تنها نیازهای مادی و معنوی اعضاء جامعه تامین می شود، بلکه خوشبختی نسل های آتی نیز با استفاده بهینه از محیط زیست و پایداری فرآیند توسعه مد نظر باشد.
مرور انتقادی: برخی از مناطق که با پر جمعیتی نسبی و مطلق مواجه می شوند، لاجرم منابع ملی به جای سرمایه گذاری های اساسی و زیربنایی، صرف هزینه های مصرفی جمعیت رشد یابنده می شود. جمعیت ایران نیز در پنج دهه اخیربا میانگین رشد 45/2، تقریبا7/3 برابر شده است. رشد جمعیت با عث گردیده است بخش اعظم منابع وسرمایه هایی که باید صرف سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال، تولید و رونق اقتصادی ودر نهایت توسعه شود صرف هزینه های مصرفی گردد. هزینه های آموزشی، بهداشتی، خدماتی ومهم تر از این ها پرداخت یارانه ها نمونه ای از آن هاست.
بحث: بیکاری، فقر، مشکلات آموزشی وبهداشتی، تخریب وآلودگی های زیست محیطی، کاهش سرانه آب از پیامدهای رشد فزاینده جمعیت در ایران است. بنابراین پیشنهاد می شود با کنترل موالید رشد جمعیت به 5/0 درصد کاهش یابد. خوشبختانه با توجه به اظهار نظر های مراجع وفق های شیعه و اهل سنت در مورد عدم ممنوعیت کنترل موالید، که بعضا مستقیما از طرف نویسنده استفتا شده است، بیان گر آن است که این جهت منع شرعی نیز وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1006634 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!