سرمایه اجتماعی و سلامت روانی، مکانیسم ها و مدلهای علی و تعاملی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیدگاه های گوناگون تبیین های متفاوتی از علل بروز بیماری های روانی ارائه داده اند. دیدگاه های زیست شناختی و روان شناختی دلیل بیماری های روانی را عامل استرس زای فیزیولوژیکی یا تجربیات دوران کودکی تلقی می کنند. در حالی که مکاتب جامعه شناختی، ساختارهای اجتماعی نابرابر، نقش های اجتماعی، عدم وجود منابع حمایت اجتماعی و سرمایه اجتماعی را عامل اصلی این بیماری ها معرفی می کنند. پژوهش ها نشان می دهند که افزایش سطح بی اعتمادی باعث کاهش تعهد اجتماعی، کاهش همکاری و مشارکت اجتماعی و افزایش آسیب های اجتماعی می شود. سرمایه اجتماعی تاثیر وقایع منفی زندگی (مانند از دست دادن شغل یا اختلافات زناشویی) را کاهش می دهد و مشکلات طولانی مدت (همچون بیماری های جسمی و روانی طولانی مدت)را قابل تحمل می سازد. بنابراین شناخت مکانیسم و چگونگی تاثیر سرمایه اجتماعی بر سلامتی از اهمیت خاصی بر خوردار است.
مرور انتقادی: مقاله ارزیابی مکاتب جامعه شناسی در ارتباط با سرمایه اجتماعی و سلامتی، بررسی تحقیقات گذشته مربوط به موضوع، شناخت مکانیسم تاثیر گذاری سرمایه اجتماعی بر سلامت روانی و ارائه مدل های نظری (علی و تعاملی) مربوط به موضوع می باشد و جهت دست یابی به اهداف فوق از روش اسنادی کتابخانه ای استفاده شده است. یافته های حاصل از مطالعات اسنادی نشان می دهد که وجود سرمایه اجتماعی، شبکه ها و حمایتهای اجتماعی موجب احساس آسودگی خیال، کاهش اضطراب، افزایش توان سیستم دفاعی بدن و در نهایت سلامت روانی می شود. مقاله حاضر سعی نموده در قالب مدل های نظری (علی خطی) که خود شامل مدل های سطح کلان، خرد و میانه اند و مدل های تعاملی به نحوه تاثیر پذیری سلامت روانی از سرمایه اجتماعی بپردازد.
بحث: در این بین مدلهای تئوریکی نان لین(Nan Lin) و جیمز کلمن (James Coleman) به عنوان مدل نهایی معرفی شده اند که می توانند در سطح میانه به بررسی این دو متغیر بپردازند.
زبان:
فارسی
صفحات:
173 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1006651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!