رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روان زنان و مردان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سلامت روان اساسی ترین جزء رفاه اجتماعی بوده و سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهای مهم تاثیرگذار در بهزیستی وسلامت جامعه است. نتایج برخی از پژوهش ها نشان دهند که در ایران با فرسایش سرمایه اجتماعی وشیوع اختلالات روانی روبه روهستیم، که این هردوپدیده در زنان بیش از مردان است. این مطالعه با هدف شناسایی رابطه سرمایه اجتماعی و سلامت روان در میان زنان ومردان انجام گرفته است.
روش
روش پژوهش، پیمایشی بوده ونمونه مورد مطالعه، 300 نفر از زنان و مردان شاغل در آموزشکده های آموزش و پرورش می باشد. برای سنجش سلامت روان از پرسش نامه گلدبرگ استفاده شده و متغیر سرمایه اجتماعی با بهره گیری از دیدگاه پاتنام با توجه به ابعاد شبکه حمایت اجتماعی، مشارکت اجتماعی واعتماد اجتماعی با شاخص های اعتمادنهادی، اعتمادتعمیم یافته واعتماد شخصی، توسط طیف لیکرت سنجیده شده است.
یافته ها
یافته های پژوهش حاکی از روابط معنادار و همبستگی بین متغیر سرمایه اجتماعی و شاخص های آن شامل مشارکت اجتماعی، شبکه حمایت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، اعتماد شخصی، اعتماد تعمیم یافته با سلامت روان است.
بحث: همچنین با کنترل متغیر جنس، دریافتیم متغیر مذکور روابط میان متغیر های مستقل و وابسته را مخدوش می کند. چنان که سطح آن ها در دو گروه زنان ومردان، با یکدیگرتفاوت معناداری دارد. نتایج پژوهش نشان می دهد متغیر های مشارکت اجتماعی، حمایت اجتماعی، اعتماد شخصی، اعتماد تعمیم یافته، جنس وسن دارای بیش ترین قدرت تبیین پراکنش سلامت روان بوده و39/0درصد آن را تبیین می کنند. شایان ذکر است دست یابی به منابع ارزشمند سرمایه اجتماعی در میان مردان و زنان از یکدیگر متفاوت بوده و این پدیده بر سلامت آنان تاثیر گذار است. از این رو در پژوهش های مربوطه، به رویکردهای دقیق تری نیازمندیم که جنسیت را لحاظ نموده و دارای کفایت بیش تری باشند
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 254
لینک کوتاه:
magiran.com/p1006657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!