عملکرد زنان آسیب پذیر و در معرض خطر نسبت به پیشگیری از ایدز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نظر به داده های اندک و مبهم در مورد رفتارهای جنسی زنان آسیب پذیر و پرخطر نسبت به HIV/AIDS و اذعان به آن در دومین گزارش پیشرفت کشوری 2006 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این مطالعه با هدف تعیین عملکرد زنان آسیب پذیر و در معرض خطر نسبت به پیشگیری از ایدز صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به روش توصیفی با مشارکت 128 نفر از زنان آسیب پذیر و در معرض خطر تهران در سال 1388 انجام شد. جهت نمونه گیری، ترکیبی از مراجعین به مراکز گذری کاهش آسیب های اجتماعی(Drop-in Center، DIC)، کلینیک های رفتاری یا مثلثی و معرفی توسط زنان مشارکت کننده به روش (Respondent Driven Sampling) RDS انتخاب شدند. داده ها به وسیله مصاحبه توسط افراد آموزش دیده جمع آوری شد. یافته های توصیفی کمی و کیفی به ترتیب به صورت میانگین و انحراف معیار، تعداد و درصد گزارش شد. برای یافته های تحلیلی و تعیین اختلافات و روابط از آزمون کای دو استفاده گردید. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
در این مطالعه، تنها 22 نفر (2/17%) از زنان مورد بررسی ذکر کردند که همیشه از کاندوم استفاده می کرده اند. همچنین دلیل اصلی عدم استفاده از کاندوم در 64% موارد، نداشتن تمایل شریک جنسی عنوان شد. در مجموع، 24% زنان بیان کردند که در یک سال اخیر از مراکز گذری، مثلثی و مراکز بهداشتی- درمانی کاندوم رایگان دریافت کرده اند. در 32 نفر (25%) نیز سابقه انجام تست HIV گزارش شد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد عملکرد زنان آسیب پذیر و در معرض خطر نسبت به پیشگیری از انتقال HIV/AIDS، چندان رضایت بخش نیست، و ادامه این وضعیت، جامعه و این قشر از زنان را در معرض آسیب بیشتر قرار می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1006700 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!