بررسی عملکرد نانوفیلتراسیون در حذف آهن دو ظرفیتی از آب های زیرزمینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به علت وجود فراوان آهن در پوسته زمین، این فلز به راحتی وارد منابع آب زیرزمینی می گردد. وجود آهن حتی در غلظت های کم، باعث مشکلات زیبایی شناختی و بهره برداری، مثل تولید رنگ، مزه فلزی و زنگ زدگی می شود. بنابراین حذف آن از آب آشامیدنی لازم می باشد. اغلب روش های متداول حذف آهن مشکلاتی مثل تولید زیاد لجن را به همراه دارند، بنابراین هدف از این مطالعه بررسی عملکرد تکنیک های جدیدی مثل نانوفیلتراسیون در حذف آهن از آب زیرزمینی می باشد.
روش کار
این مطالعه به صورت توصیفی بوده و در مقیاس آزمایشگاهی به منظور بررسی عملکرد نانوفیلتراسیون در حذف آهن محلول انجام شده است. غلظت آهن بین 5/0 تا 5/2 میلی گرم در لیتر و فشارهای مورد بررسی بین 2 تا 10 بار بود. برای ساختن غلظت های آهن از نمک FeCl2، 4H2O استفاده شد و برای اندازه گیری آهن دو ظرفیتی از روش فنانترولین استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که راندمان حذف آهن در غلظتmg/L 5/2 از 84/91% در فشار 2 بار به 95/92% در فشار 10 بار رسیده است و همچنین مشاهده شد که با افزایش فشار، فلاکس عبوری و متعاقبا راندمان حذف افزایش می یابد.
نتیجه گیری
این تحقیق نشان می دهد که عملکرد نانوفیلتراسیون در حذف آهن از آب زیرزمینی تحت تاثیر فشار و فلاکس عبوری قرار می گیرد و همچنین این روش دارای راندمان بالایی در حذف این یون از آب زیرزمینی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1006755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!