بررسی نتایج درمان شکستگی گردن فموربالغین به روش همیآرتروپلاستی باپروتزمورازسال 1383-1388 دربیمارستان امام خمینی و رازی اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
شکستگی گردن فمور، یکی از شکستگی های شایع بالغین میباشد. این شکستگی به علت عوارض بالای بسیار مهم می باشد.امروزه ازروش های درمانی از جمله همی آرترو پلاستی وتوتال آرترو پلاستی استفاده می شود. در کشور ماهنوز هم از نسلهای قدیمی تر پروتزها از جمله مور استفاده می شود.
روش بررسی
بین سالهای 1383-1388 تعداد 126 بیمار(73زن و53 مرد) در محدوده سنی 44-100 سال(میانگین78سال) که به علت شکستگی گردن فمور در بیمارستانهای امام خمینی(ره) و رازی اهواز تحت عمل جراحی همی آرتروپلاستی با پروتز مور قرار گرفته اند. بیماران به مدت4 سال(1-6 سال) پیگیری و نتایج و عوارض این نوع درمان مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته ها
از 126 بیمار، 35 بیمار(27.7%) فوت،45 بیمار(35.7%)دچار دردناک شدن پروتز،13بیمار(10.3%)عفونت،2بیمار(1.5%) شکستگی اطراف پروتز،6بیمار(4.7%) شل شدن پروتز،6بیمار(4.7%)جراحیمجدد و4بیمار(3%)دررفتگی داشته اند. در هیچ بیماری پروتروژن پروتز دیده نشد.
نتیجه گیری
میزان عوارض در شکستگی گردن فمور در افراد مسن بالا می باشد.و علت آن بیمالی های زمینه ای و عمل جراحی است. در مواردی که پروتز های بای پولار و یا توتال هیپ در دسترس بوده و امکان تهیه آنها برای بیمارمیسر است، استفاده از آنها می تواند با عوارض کمتر نسبت به پروتز مور همراه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1007138 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!