تجربه اولین رابطه جنسی در زنان متاهل شهر سبزوار- یک مطالعه پدیدارشناسی

پیام:
چکیده:
مقدمه
اولین تجربه جنسی نقش بارزی در سلامت جنسی و افزایش رضایت از زندگی زناشویی و سلامت روانی دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف درک اولین تجربه جنسی زنان شهر سبزوار انجام شد.
روش کار
این مطالعه پدیدارشناسی توصیفی با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، در سال 1389 بر روی 30 زن در شهر سبزوار که کمتر از 1 سال از ازدواج اول آن ها می گذشت، انجام شد. پژوهشگر با مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته به شرکت کنندگان کمک کرد تا اولین تجربه جنسی خود را تبیین نمایند. داده ها پس از ضبط و پیاده سازی، با روش تجزیه و تحلیل محتوایی کلایزی (تجزیه و تحلیل اطلاعات در 7 مرحله) انجام شد.
یافته ها
بار روحی و روانی (ترس، آمادگی روحی همسر و حس آرامش بعد از رابطه جنسی)، تغییر در دیدگاه نسبت به مشاوره (احساس نیاز به مشاوره درست، کسب آگاهی از طریق وسایل نوین ارتباط جمعی، کسب آگاهی از طریق افراد با تجربه خوب و اخلاق خوب همسر)، تفاوت های جنسیتی (درد، برافروختگی بدن، پارگی پرده بکارت، عدم اوج لذت جنسی، نحوه آمادگی، شروع کننده رابطه، ظاهر شریک جنسی و عدم استفاده از وسایل جلوگیری از بارداری) و نشانه هایی از تغییرات فرهنگی در اولین رابطه جنسی (نشان ندادن دستمال خونی بعد از پارگی پرده بکارت، رابطه جنسی دوران عقد)، درون مایه های استخراج شده در این پژوهش هستند.
نتیجه گیری
آموزش زوجین و اصلاح باورها و نگرش، می تواند در افزایش سلامت جنسی و بهبود این تجربه موثر باشد. شناخت این تجربه می تواند به سیاست گذاران کمک کند که دوره های آموزشی قبل از ازدواج را ارتقاء بخشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1009615 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!