بررسی تنوع ژنتیکی قارچ Monosporascus cannonballus عامل بیماری پوسیدگی ریشه و زوال خربزه در ایران با استفاده از نشانگر rep-PCR

پیام:
چکیده:
بیماری پوسیدگی ریشه و زوال خربزه ناشی از قارچ Monosporascus cannonballus یکی از مهم ترین بیماری های قارچی خربزه در ایران می‫باشد. تاکنون اطلاعی از ساختار ژنتیکی جمعیت های قارچ عامل بیماری در ایران در دست نمی‫باشد. در این بررسی، جدایه های M. cannonballus از بوته های آلوده طالبی، خربزه و هندوانه از مناطق مختلف کشور مانند اصفهان، یزد، تهران، فارس، سمنان، مرکزی، خراسان رضوی، قزوین، سیستان و بلوچستان جمع آوری گردیدند. تنوع ژنتیکی50 جدایه با استفاده از نشانگرrep-PCR و آغازگر های B OX و ERIC با تکثیر قطعاتی از DNA تعیین گردید. اندازه قطعات تکثیر شده بین bp100 تا bp1500در نوسان بود. میانگین تنوع ژنتیکی در بین جدایه های این بیمارگر در کشور 32/0 محاسبه شد. تجزیه خوشه‫ای با استفاده از ضریب تشابه دایس و روش UPGMA وجود 100 درصد تشابه را بین برخی از جدایه ها که از مناطق مختلف جمع آوری شده بودند نشان داد. از نظر ویژگی های مورفولوژیکی نظیر شکل و رنگ پرگنه جدایه ها در محیط کشت و تنوع ژنتیکی مولکولی آنها ارتباط وجود داشت به طوری که بر این اساس و در سطح تشابه 80 درصد جدایه ها در سه گروه مختلف قرار گرفتند. در سطح تشابه70 درصد جدایه ها براساس نوع میزبان در دو گروه مختلف قرار گرفتند. قدرت تمایز بالای این نشانگر نشان داد که می توان از rep-PCR به عنوان یک روش مفید و سریع برای بررسی تنوع ژنتیکی جدایه های M. cannonballus استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1010183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!