مقایسه تمرین های هوازی، مقاومتی و ترکیبی بر نیمرخ لیپیدی و آدیپونکتین در مردان غیر فعال

پیام:
چکیده:
مقدمه
اخیرا آدیپونکتین به عنوان یکی از تنظیم گران متابولیسم چربی مطرح شده است. اما پاسخ آن ها به فعالیت بدنی هنوز به درستی معلوم نیست. هدف این مطالعه تعیین اثر نوع ورزش بر نیمرخ لیپید و آدیپونکتین در مردان غیر فعال می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 30 آزمودنی مرد به طور تصادفی در سه گروه فعالیت هوازی (30 دقیقه فعالیت با 60 تا 70 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی)، مقاومتی (سه ست با 10 تکرار در هر حرکت با شدت 70 درصد یک تکرار بیشینه) و ترکیبی (فعالیت هوازی به مدت 20 دقیقه و فعالیت مقاومتی برای 2 ست) قرار گرفتند و نیمرخ لیپید و آدیپونکتین قبل و 24 ساعت پس از فعالیت در آن ها اندازه گیری شد.
نتایج
نوع فعالیت بر پاسخ کوتاه مدت لیپید موثر بوده، اما بر آدیپونکتین تاثیری نداشت. غلظت های کلسترول تام و HDL-C در گروه مقاومتی 24 ساعت پس از فعالیت در مقایسه با مقادیر پایه کاهش معناداری نشان دادند. علاوه بر این، غلظت LDL-C نیز کاهش داشت اما این تغییر معنادار نبود. نوع تمرین بر پاسخ کوتاه مدت TG بی تاثیر بود. اما زمانی که داده های گروه ها با یکدیگر ترکیب شدند، کاهش معناداری در غلظت TG مشاهده شد (05/0P≤).
نتیجه گیری
براساس نتایج داده ها مشخص شد پاسخ کوتاه مدت آدیپونکتین مستقل از نوع فعالیت بوده، اما فعالیت مقاومتی در مقایسه با فعالیت هوازی و ترکیبی اثر مثبت بیشتری بر تغییرات نیمرخ لیپید سرم دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!