تبیین پدیده ی چاقی و عوامل موثر بر آن از دیدگاه دختران نوجوان- یک مطالعه ی کیفی

پیام:
چکیده:
مقدمه
روند رو به رشد چاقی سنین نوجوانی در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران نگران کننده است و مهم ترین راه برای پیشگیری و کنترل آن، شناخت زمینه و عوامل موثر در چاقی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیده ی چاقی و عوامل موثر بر آن از دیدگاه دختران نوجوانان چاق شهرستان همدان اجرا شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع مطالعه ی کیفی و با روش بحث گروهی متمرکز انجام گرفت. جمع آوری داده ها از راه برگزاری 10 جلسه بحث گروهی با 32 دختر 16-12 ساله که مشکل چاقی داشتند، انجام گرفت. تمام بحث های گروهی ضبط، و بلافاصله پس از اتمام مورد تجزیه، تحلیل و دسته بندی قرار گرفتند.
یافته ها
یافته ها نشان دهنده ی عدم رضایت نوجوانان از وضع فعلی وزن و چاقی بود. با وجودی که به برخی گروه های اصلی غذایی و فعالیت بدنی نگرش مثبت داشتند، ولی انگیزه و خودکارآمدی لازم را برای کنترل وزن نشان نمی دادند. از نظر آن ها والدین، آموزگاران، همسالان و رسانه های گروهی در اتخاذ رفتارهای غذایی نقش موثری داشتند.
نتیجه گیری
با استفاده از روش بحث گروهی و از راه شناخت واقعیت های موجود می توان قدرت برنامه های آموزش بهداشت برای تغییر رفتار و ارتقای سلامت را توسعه داد، و یافته های پژوهش حاضر می تواند در زمینه ی طراحی مداخله های اصلاح شیوه ی زندگی و پیشگیری از چاقی در سنین نوجوانی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 149
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1020800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!