بررسی شیوع ترومبوسیتوپنی در بارداری و عوامل مرتبط با آن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
ترومبوسیتوپنی در بین اختلالات هماتولوژی بعد از آنمی شایع ترین اختلال در حاملگی است و در 10 درصد حاملگی ها رخ می دهد. ترومبوسیتوپنی در خانم های حامله ممکن است همراه با موربیدیتی مادری و نوزادی باشد. با توجه به اهمیت تشخیص علت ترومبوسیتوپنی که در نحوه ی درمان بیمار موثر است و عوارضی که در حاملگی دارد، این مطالعه با هدف تعیین بروز، علل و عوارض احتمالی ترومبوسیتوپنی در حاملگی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی آینده نگر، تمامی زنان بارداری که طی سال های 87 و 88 با سن حاملگی 24 هفته و بالاتر جهت ختم حاملگی به بیمارستان های یحیی نژاد و آیت الله روحانی بابل مراجعه نمودند، انتخاب شده و زنانی که در آزمایشات انجام شده پلاکت کمتر از 150،000 در میکرولیتر داشتند، وارد مطالعه شدند، علت ترومبوسیتوپنی عوارض مادری و نوزادی در این بیماران ثبت گردید. تعداد پلاکت کمتر از 000/100 در میکرولیتر به عنوان ترومبوسیتوپنی شدید در نظر گرفته شد. داده ها سپس وارد نرم افزار آماریSPSS 18 شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
طی مدت مطالعه، 4589 مورد حاملگی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد در 239 حاملگی ترومبوسیتوپنی گزارش گردید و شیوع ترومبوسیتوپنی در بارداری 2/5 درصد بود. علت ترومبوسیتوپنی در 222 بیمار (9/92 درصد) ترومبوسیتوپنی حاملگی، در 11 بیمار (6/4 درصد) ITP، 5 بیمار (1/2 درصد) پره اکلامپسی و یک بیمار (4/0 درصد) سندرم HELLP بود. 6 حاملگی (5/2 درصد) با IUFD همراه بود. تنها در یک بیمار مبتلا به ITP خونریزی حین و پس از زایمان اتفاق افتاد. هیچ عارضه ی نوزادی در نوزادان متولد شده از زنان مورد مطالعه دیده نشد.
استنتاج
ترومبوسیتوپنی حاملگی شایع ترین علت بروز ترومبوسیتوپنی در بارداری می باشد که عارضه ای در بارداری ندارد ولی افتراق آن از علل دیگر ترومبوسیتوپنی به خصوص پره اکلامپسی و سندروم HELLP که نیاز به ختم حاملگی سریع تر جهت جلوگیری از عوارض بعدی دارند لازم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022605 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!