بررسی تاثیر مش در ترمیم فتق های نافی کوچک تر از 1 سانتی متر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
علی رغم پیشرفت های بسیاری که تاکنون در روش ترمیم انواع فتق های شکمی به وجود آمده ولی هنوز هم در مورد انتخاب بهترین تکنیک در ترمیم فتق ها اختلاف نظر وجود دارد. روش های متعددی در ترمیم نقص های فاشیا در ناحیه ناف وجود دارد که شامل ترمیم فاشیا به روش ساده (Mayo) و استفاده از مش می باشد نتایج مطالعات مختلف نشان می دهد در ترمیم به، درگروه ترمیم به روش Mayo میزان عود 10 تا 30 درصد بود که این میزان در مقایسه با گروه ترمیم با مش بیشتر بوده است. لذا در این مطالعه با توجه به میزان بالای عود درگروه ترمیم Mayo استفاده از مش در بیماران با نقص کوچک فاشیا مورد بررسی قرارگرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی شده یک سویه کور (Clinical Trial) انجام شده است. بیماران 20 الی 70 سال مبتلا به فتق نافی مراجعه کننده به بیمارستان امام خمینی ساری، که به طور تصادفی که به طور تصادفی در دو گروه مورد مداخله 40 نفری که شامل گروه ترمیم با مش و گروه ترمیم به روش Mayo تقسیم شدند مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج درمان از نظرعود و عفونت محل عمل به وسیله معاینه بالینی ابتدا یک هفته سپس 1 ماه و در نهایت یک سال بعد از عمل (در فروردین 1387) با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون کای دو موردتجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.
یافته ها
پس از بررسی نتایج آماری بیماران درگروه ترمیم Mayo در میان 40 بیمار 7 مورد عود و 3 مورد عفونت زخم دیده شد ودرگروه ترمیم با مش عود و عفو نت زخم دیده نشد. ازنظر عود اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت (004/0p=)، ولی از نظر عفونت زخم اختلاف معنی دار نبود.
استنتاج
با توجه به عود بالا درگروه ترمیم به روش Mayo و وجود عوامل خطر دراین افراد(چاقی ومولتی پاریته) توصیه می شود که در این بیماران حتی در ترمیم نقص های کوچک فاشیا از ابتدا از مش استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
96 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022611 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!