تاثیر موسیقی درمانی بر پاسخ های فیزیولوژیک درد ناشی از خون گیری در نوزاد نارس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

نوزادان نارس در حین مراقبت و درمان تحت رویه های دردناک و استرس زای زیادی قرار می گیرند و پرستاران می بایست با استفاده از روش های غیر دارویی مختلف که بدون خطر هستند، جهت کاهش عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت درد ناشی از رویه های تشخیصی و درمانی کمک نمایند. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر موسیقی درمانی بر پاسخ های فیزیولوژیک درد ناشی از خون گیری در نوزاد نارس انجام یافته است.

روش بررسی

این کارآزمایی بالینی cross-over در مورد 20 نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان ولی عصر (عج) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران به مدت 5 ماه در سال 89 انجام گرفته است. پس از نمونه گیری به روش در دسترس، نوزادان انتخاب شده به طور تصادفی یک بار به عنوان گروه شاهد و یک بار به عنوان گروه آزمون تحت مطالعه قرار گرفتند، به طوری که هر نوزاد به عنوان شاهد خود در نظر گرفته شد. پاسخ های فیزیولوژیک درد ناشی از خون گیری از جمله تعداد ضربان قلب و درصد اشباع اکسیژن خون شریانی در نوزادان نارس مورد سنجش قرار گرفت. برای نوزادان گروه آزمون، موسیقی Transitions پنج دقیقه قبل از خون گیری پخش می شد و تا 10 دقیقه بعد از خون گیری ادامه می یافت. در تمام موارد اعم از آزمون و شاهد مانیتور نوزاد از 10 دقیقه قبل از خون گیری، در طول خون گیری و تا 10 دقیقه بعد از خون گیری تحت فیلم برداری قرار می گرفت. سپس فیلم ها از طریق رایانه از نظر تغییرات معیارهای فیزیولوژیک مورد بازبینی و مطالعه دقیق قرار می گرفت. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس و کای اسکوئر در نرم افزار SAS و SPSS صورت گرفت.

یافته ها

گروه آزمون و شاهد از نظر تعداد ضربان قلب در هنگام خروج سوزن و همچنین از نظر تعداد ضربان قلب در 5 دقیقه اول بعد از خون گیری به ترتیب با 022/0=p و 005/0p< تفاوت آماری معنادار داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به آن که یافته های این مطالعه نشان داد موسیقی درمانی در کاهش بعضی از پاسخ های فیزیولوژیک درد ناشی از خون گیری در نوزادان نارس موثر است، لذا توصیه می شود پرستاران آن را به عنوان مداخله ای موثر در NICU در هنگام اجرای رویه های دردناک مثل خون گیری به کار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p1023084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!