مروری نقادانه بر پارادایم های ارتباطی بین موسسات آموزشی و خدمات بالینی در پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
آموزش بالینی وظیفه موسسات آموزشی و بالینی است و اثربخشی این آموزش ها تحت تاثیر تعامل موثر بین این دو نوع موسسه قرار می گیرد. این تعامل از ابتدای ظهور حرفه پرستاری تاکنون، پارادایم های گوناگونی را تجربه کرده است. مقاله حاضر در صدد است به معرفی نقادانه این پارادایم ها پرداخته و سمت و سوی نحوه تعامل موسسات آموزشی و بالینی را در حال حاضر شناسایی نماید. شناسایی این الگوها، و مزایا و محدودیت های هر کدام می تواند راهنمای مدیران موسسات آموزشی و بالینی در طراحی و انتخاب الگوهای ارتباطی مناسب باشد.
روش ها
برای این مطالعه مروری روایی، یک جستجوی الکترونیک سه مرحله ای در ژانویه 2008 انجام شد و مطالعات انتشار یافته از سال 1995 تا 2008 در پایگاه های اطلاعاتی Web of Science، Medline، CINAHL، ERIC، BNI مورد بازبینی قرار گرفت. واژه های آموزش بالینی، مدل کارآموزی بالینی، مدل آموزش بالینی، مدل های مشارکتی آموزش بالینی و مشارکت بین موسسات دانشگاهی و بالینی، جهت جستجو به کار برده شدند. متن مقالات به طور مکرر مطالعه شد تا نوع پارادایم ارتباطی، ویژگی های مهم و نحوه ارتباط، و مزایا و محدودیت های آن از داخل متن استخراج شود.
نتایج
چهار پارادایم ارتباطی بین موسسات آموزشی و بالینی در حرفه پرستاری قابل شناسایی است. این پارادایم ها عبارت بودند از: پارادایم خدمات محور، پارادایم استقلال سازمانی، مدل های آموزش بالینی مشارکتی و پارادایم مشارکت بین موسسات.
نتیجه گیری
وجود یک سیر تکاملی تحت تاثیر عواملی چون رشد حرفه ای پرستاری و تغییر در انتظارات جوامع قابل شناسایی است. نیاز به حرفه ای شدن و تقویت بدنه دانش پرستاری ضرورتی برای ایجاد و حفظ دانشکده های پرستاری مستقل است. روند پارادایم های ارتباطی به سوی شکل گیری مشارکت بین دو موسسه در عین حفظ استقلال این موسسات است.
زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 330
لینک کوتاه:
magiran.com/p1023481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!