تاثیر دویدن اجباری هوازی کوتاه مدت بر بیان ژن های miR-124 وRE1-Silencing Transcription Factor در هیپوکامپ موش های صحرایی نر بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
فاکتورهای رونویسی و microRNAs، خانواده های بزرگ در تعامل با هم و مولکول های تنظیم کننده ی ژن در ارگانیسم های چند سلولی هستند. هدف ما در این مطالعه بررسی اثر دویدن هوازی کوتاه مدت بر میزان بیان ژن RE1-Silencing Transcription Factor/Neuron-Restrictive Silencer Factor و microRNA-124 در هیپوکمپ موش های صحرایی نر بالغ بود.
روش بررسی
12 سر موش صحرایی نر بالغ 8 هفته با میانگین وزنی 200 تا 225 گرم، به دنبال یک هفته آشناسازی با دستگاه نوار گردان، به صورت تصادفی به 2 گروه کنترل (6n=) و تمرین (6n=) تقسیم شدند. در گروه تمرین حیوانات به مدت 2 هفته برای 14 روز متوالی و 30 دقیقه در روز با شدت 25 متر بر دقیقه دویدند. 24 ساعت پس از آخرین جلسه ی تمرینی حیوانات قربانی شدند و هیپوکمپ آن ها از هر دو نیمکره ی مغز جهت انجام آزمایشات بعدی برداشته شد. تغییرات بیان با استفاده از تکنیک Quantitave RT-PCR آنالیز شد.
یافته ها
نتایج حاصل از آزمون t مستقل نشان داد که در بیان متغیرها در گروه تمرین در مقایسه با گروه کنترل، به لحاظ آماری، تفاوت معنی داری در سطح (05/0P≤) وجود دارد و ورزش بیان microRNA-124 را افزایش و RE1-Silencing Transcription Factor را به طور معنی داری کاهش داد.
نتیجه گیری
در مجموع یافته های این پژوهش نشان داد که دویدن با شدت 25 متر بر دقیقه می تواند باعث تغییراتی مثبت در برخی مکانیسم های درگیر در روند نورون زایی متاثر از ورزش شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1026873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!