پیامدهای بارداری در زنان مبتلا به بیماری صرع مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی علوی اردبیل

چکیده:
زمینه و هدف
بر طبق مطالعات آماری حدود 1/1 میلیون زن در سنین باروری مبتلا به بیماری صرع می باشند و میزان شیوع صرع در بارداری 3/3 در هزار بارداری است که اغلب این بارداری ها بدون حادثه و مشکل خاصی به اتمام می رسند. با توجه به اهمیت بارداری در زنان مصروع که در دوران بارداری دارو مصرف می کنند پژوهش حاضر در همین راستا صورت گرفته است.
روش کار
این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در عرض یکسال از مهرماه 1385 لغایت مهرماه 1386 بر روی زنان باردار مبتلا به صرع که داروهای ضد صرع در بارداری مصرف کرده اند انجام شده است. از بین 6021 پرونده زایمانی 18 مورد پرونده زایمانی مربوط به صرع ثابت شده قبل از بارداری و تحتنظر پزشک مورد بررسی قرار گرفت و برگه ثبت اطلاعات شامل دو بخش مشخصات دموگرافیک و پیامدهای مد نظر در بارداری بود. داده های مد نظرپژوهشگران در برگه ثبت اطلاعات جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که 11/61درصد زنان (11نفر) درفاصله سنی 23-19 سال قرار داشتند و 50درصد (9نفر) شکم اول بودند.11/94درصد (17نفر) خانه دار و 33/33درصد (6نفر) تحصیلات در حد خواندن و نوشتن داشتند. 88/88درصد (16نفر) زایمان ترم و 1 نفر سقط و 1 نفر زایمان زودرس داشتند. 33/33درصد (6نفر) پره اکلامپسی داشته و 55/55درصد (10نفر) زایمان واژینال کرده بودند. 2 نوزاد دچار شکاف لب و شکاف کام بودند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که کنترل بیماری صرع و مصرف دارو در بارداری باعث بروز مشکلات عمده در مادر و نوزاد نمی شود و بهتر است که صرع در دوران قبل از بارداری و زایمان توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب و زنان و ماماها تحت کنترل مرتب قرار گیرد تا مشکل جدی برای مادر و جنین ایجاد نشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1027259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!