بررسی توپوگرافیک هایپودرموزیس (میازیس) درگاوهای کشتار شده در کشتارگاه ارومیه

پیام:
چکیده:
هایپودرموزیس،به آلودگی اندام ها یا بافتهای حیوانات میزبان به مراحل نوزادی دیپترا گفته می شود که معمولا کرمینه یا گراب نامیده می شود.
bovis Hypoderma و lineatum. H از مهم ترین مگس های مسبب هایپودرموز در گاوان می باشد. از آنجایی که در برنامه های کنترل و پیشگیری از بیماری از پاشدن انواع حشره کش ها و تجویز زیر جلدی آیورمکتین استفاده می شود و از آنجایی که تماس دارو ها با انگل یکی از اصول درمان است،تعین بیشترین محل حضور لاروهای انگل می توانددر جلوگیری از مصرف بیش از حد داروها وخطرات آن مفید باشد. در اکثر مطالعات انجام شده مرتبط با هایپودرموز بطور کلی محل حضور لاروهای هایپودرما نواحی پشت گزارش میگرددبا این وجود اطلاعات دقیق و مناسبی در مورد حضور لاروهای bovis. Hو lineatum. H در بخش های مختلف بدن وجود ندارد.در این بررسی که در طی 9 ماه در کشتارگاه ارومیه انجام شد از 4078 لاشه بازرسی شده 225لاشه (52/5 درصد)آلوده به H.bovis (88/84 درصد)و لینه آتوم (12/15 درصد)تشخیص داده شد که بیشترین شیوع آن در سیستم پرورشی سنتی 89/56 درصد (27/95 درصد بوویس،73/4 درصد لینه آتوم) و در سمت راست بدن 57/47 درصد (73/86 درصد بوویس،27/13 درصد لینه آتوم) و در شرایط بدنی (B.C) 3تا 4، 8/39 درصد (12/95 درصد بوویس، 88/4 درصد لینه آتوم) و در عضلات طویل پشتی،کمری و شکمی (63/52 درصد)تعین گردید.از اینرو تکیه بر این چنین مطالعاتی می تواند در اجرای برنامه های کنترلی و درمانی بسیار موثر واقع شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1028456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!